Entree Awards 2023: Herman Hell is Horecaondernemer van het Jaar

Entree Awards Horecaondernemer van het Jaar 2023 Herman Hell

Entree Awards 2023: Herman Hell is Horecaondernemer van het Jaar

Tijdens de Entree Awards is Herman Hell uitgeroepen tot Horecaondernemer

van het Jaar. Onder zijn horecabedrijf Hell’s Kitchen vallen twaalf toonaangevende zaken in en rondom Rotterdam, waaronder Grace, Loos, Het Zalmhuis en café Sijf, en franchiseconcept Sugo (ruim tien locaties). De redactie van Entree bepaalt de winnaar van deze categorie. De redactie vindt dat hij een volledig eigen visie heeft op het ondernemen van nu en straks. "Een voorloper, en daarmee zien we hem als horecaondernemer van de toekomst." Lees hieronder het volledige juryrapport.

Hoofdfoto: Pim Ras 

De categorie Horecaondernemer van het Jaar wordt mede mogelijk gemaakt door Heineken.

Juryteam: redactie Entree

Juryrapport

De huidige tijd vraagt, o.a. door het personeelstekort, hoge kosten, lage marges en de veranderende consument en economie, om nieuw en ander ondernemerschap. Herman Hell snapt dat als geen ander en handelt daar zonder enige twijfel naar. Zijn vastberadenheid en durf zijn te prijzen en maken een verschil. Hij heeft een volledig eigen visie op het ondernemen van nu en straks. Een voorloper, en daarmee zien we hem als de horecaondernemer van de toekomst. Hieronder leggen we uit hoe we dat terugzien bij hem.

Efficiënte en slimme bedrijfsvoering

Een efficiënte bedrijfsvoering is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. In de bedrijven van Hell zit die perfect verweven. De zaken van Hell's Kitchen zijn aan de voorkant uniek, maar aan de achterkant worden ze aangestuurd door een überslimme en goedgeorganiseerde backoffice met synergie tussen onder andere personeel, data, inkoop en software. Volledig aansluitend op die efficiënte werkwijze is Hell een voorloper op het gebied van het gebruik van artificial intelligence en ziet hij de ondernemer van nu ook als IT’er.

Vernieuwende concepten

Hell imponeert met een breed portfolio aan type zaken. Hij pakt op het juist moment kansen en beweegt mee met de huidige tijdsgeest, zonder aandacht te verliezen voor zijn zaken die al sinds jaar en dag bestaan.

Hét voorbeeld van meegaan met de tijd vinden wij de slimme franchiseconstructie van SUGO, waarmee ondernemers het concept van hem en compagnon Hugo Kruijssen kunnen exploiteren als restaurant, maar ook kunnen integreren in hun eigen bestaande zaak. Deze franchisenemers liften mee op het merk SUGO en hebben een extra inkomstenstroom. Slim en helemaal van nu.

Daarnaast zet Hell met de openingen van Het Zalmhuis en Grace een vernieuwde horecavorm in de markt. Uit eten gaan is feest en dat mag de gast merken. Bij het spraakmakende Grace durft hij over de top te gaan en gaat hij vele malen verder dan de bekende ‘dinner shows'. De bijbehorende club The Grit maakt een avond af. Grace is spraakmakend en biedt 100% beleving. Volgens ons laat Hell met Grace goed zien in te kunnen spelen op de behoefte van nu én een veelzijdige ondernemer te zijn.

Noemenswaardig zijn zeker ook de overnames van bekende grand cafés, zoals Loos en Westerpaviljoen, en de manier waarop zijn bruine kroegen, zoals Sijf en Café van Zanten, exploiteert. Als geen ander weet hij hoe deze iconen dag in dag uit relevant blijven.

Denken vanuit een locatie

De bedrijven van Hell passen perfect op de locatie waar ze zitten. De ‘local hero-strategie' ligt hier ten grondslag aan: als er een top-locatie voorbij komt die voldoet aan alle eisen van Hells Kitchens ‘bingokaart’, zoals een gunstige terraspositie en een druk punt met veel aanloop, wordt er gekeken welk format op die locatie past. Deze tactiek – denken vanuit een locatie en niet vanuit een merk - leidt volgens ons tot het juiste concept op de juiste plek. Voor deze ‘local heroes’ - sterke, lokale spelers op goede locaties - zien wij in deze onzekere tijd dan ook een zekere toekomst. Bovendien draagt Hell met deze strategie bij aan de ontwikkeling en het levendiger maken van een buurt. Dat Hell ‘de koning van de A-locaties' en ‘gastheer van de stad Rotterdam’ wordt genoemd, snappen wij wel.

Groei als oplossing (voor het personeelstekort)

Hell ziet in groei een oplossing voor … alles. Zijn visie: “1 winkel is geen winkel”. Een geheel eigen visie die de ondernemer ook in de praktijk brengt. Door te groeien behoud je volgens hem waarde. Zo heb je een betere onderhandelingspositie en bied je personeel meer carrièrekansen, waardoor jouw bedrijf interessant blijft om voor te werken.

Naast carrière binnen het bedrijf, heeft Hell door te groeien ook andere mogelijkheden om een werkplek aantrekkelijk te maken. Hij biedt woonruimte, ‘Local Hero-voordelen', zoals knipbeurten en een schoonmaker aan huis, en een goed feest met álle personeelsleden.

Hij weet dat naast een efficiënte bedrijfsvoering het personeel de basis is van de succesvolle onderneming.

Column Herman Hell - Nieuwsbrief

Over de categorie Horecaondernemer van het Jaar

Om welke ondernemer konden we afgelopen periode niet heen? Wie is een voorbeeld voor andere vakgenoten en zet daarmee ook een toon voor komende tijd? De winnaar is een inspiratiebron, vernieuwer en iemand met visie en lef. De winnaars van de ‘reguliere’ categorieën van de Entree Awards komen tot stand in samenwerking met de vakjury die jurybezoeken aflegt. Voor de Horecaondernemer van het Jaar worden geen jurybezoeken afgelegd. De winnaar wordt aangewezen door de redactie van Entree, op basis van de geleverde prestaties van een ondernemer. 

Herman Hell heeft met zijn horecagroep Hell's Kitchen ruim zeshonderd werknemers en twaalf horecazaken in de regio Rotterdam. Van bruine kroegen (Sijf en Café van Zanten) tot extravagante concepten (Grace en Zalmhuis) en enkele iconische klassiekers die hij overnam en waar hij ‘op past’, zoals hij zelf zegt (Loos en Westerpaviljoen). Daarnaast heeft hij met zijn schaalbare ketenconcept SUGO met compagnon Hugo Kruijssen ruim tien locaties.

Herman Hell is eigenaar van:

  • Grace (Rotterdam)
  • NRC (Rotterdam)
  • Zalmhuis (Rotterdam)
  • Café Van Zanten (Rotterdam)
  • Loos (Rotterdam)
  • Westerpaviljoen (Rotterdam)
  • Sijf (Rotterdam)
  • Ayla (Rotterdam)
  • The Grit (Rotterdam)
  • Het Hart van Vlaardingen (Vlaardingen)
  • Het Wapen (Vlaardingen)
  • Bellevue (Willemstad)
  • Sugo (keten) 

JURERING

De jury van redactie Entree:

  • Kristi Houtkamp
  • Iris Kranenburg
  • Gerard Molenaar
  • Roy Timmerman
  • Madelief de Weerd
Banner-Heineken-2023

 

Artikel delen