Trends op het gebied van horecaverpakkingen
Innovatie

Trends op het gebied van horecaverpakkingen

De laatste trends op het gebied van horecaverpakkingen.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrigpackaging.com.

Gezond, biologisch, vers bereid vanuit eigen regio en ambachtelijke maaltijden waren voorheen nog een nichemarkt. Inmiddels is dit binnen de horeca de normaalste zaak van de wereld. Steeds meer consumenten zijn bezig met duurzaamheid. Maar dit geldt niet alleen voor het voedsel. Deze ontwikkelingen zet zich ook door in de verpakking. Daarnaast delen steeds meer mensen hun voedsel door middel van social sharing. Als horecagelegenheid liggen hier kansen. In dit blogartikel lees je alles over de laatste ontwikkelingen omtrent horeca verpakkingen.

Trend 1: Horecaverpakkingen zijn aan het verduurzamen

Door de verduurzaming van het voedsel zijn er ook andere voedselverpakkingen op de markt gekomen. Deze voedselverpakkingen zijn aangepast naar de wensen en behoeften van de klant. Een voorbeeld hiervan is dat duurzame verpakkingen steeds meer de norm worden. Je ziet steeds meer leveranciers kiezen voor een duurzame verpakking. Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument worden bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen in plaatst van traditionele, op olie gebaseerde kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen.

Uit onderzoek van de Universiteit Delft blijkt dat consumenten de kwaliteit van voedsel hoger beoordelen, wanneer producten verkrijgbaar zijn in een duurzame (voedsel)verpakking. Ook blijkt uit het onderzoek dat voedsel in gerecycled verpakkingsmateriaal wordt beoordeeld als gezonder en verser, in vergelijking met producten die in plastic verpakt zijn. Nog een opvallend feitje is dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor voedselproducten in een duurzame verpakking. Duurzame voedselverpakkingen blijken dus te lonen in je horecagelegenheid.

Trend 2: To-go verpakkingen

Mensen gaan steeds vaker naar een winkel om snel iets gemakkelijks te halen om te eten. Meestal wordt het mee naar huis genomen of onderweg opgegeten. Dit vraagt om een verpakking waarmee dit kan. Deze verpakkingen noemen ze ook wel een ‘to go verpakking’. Het is een bekende trend overgewaaid uit Amerika. Koffie to go kennen we al, maar daar nemen we steeds vaker een broodje of wat anders lekkers bij. Dit moet goed en handig worden verpakt, zodat het gemakkelijk mee te nemen is en je niet knoeit. Met to go verpakkingen is het van belang om in te spelen op verleiding en gemak van een product.

Trend 3: Social sharing van food verpakkingen

Eten is voor de consument een levensstijl geworden. De consument geeft steeds meer geld uit aan een ervaring of beleving. Men eet steeds vaker buitenshuis in plaats van zelf te koken. Wat je eet vertelt iets over wie je bent en over je sociale status. Je ziet steeds vaker foodpresentaties op Facebook, Pinterest of Instagram voorbij komen. Een mooie foodpresentatie die goed laat zien waar je als bedrijf of merk voor staat is een must. De verpakking is hiervoor het ultieme middel en stimuleert social sharing. De verpakking draagt op deze manier ook weer bij aan de online zichtbaarheid.

Trend 4: interactieve verpakkingen

Er komt steeds meer aanbod in horeca. De consument wordt als het ware steeds meer verwend. Ze kunnen immers uit veel verschillende foodconcepten kiezen. Als bedrijf moet je jezelf gaan onderscheiden van de concurrent. Dit kun je doen door een innovatieve verpakking. Een verpakking die toegevoegde waarde biedt aan huidige klanten en nieuwe klanten weet te creëren. Starbucks maakt hier door middel van augmented reality al handig gebruik van.

Starbucks brengt koffiebekers tot leven met augmented reality

Bron: Starbucks holiday cups 2019

Vanaf 7 november brengt Starbucks in Amerika vier limited edition bekers uit die elk tot leven komen met hun eigen augmented reality (AR)- effect op Instagram en Facebook. Deze bekers zijn speciaal in het leven geroepen om de feestperiode te vieren. Starbucks wil naast het creëren van de extra laag voor interactiviteit met de verpakking, ook social sharing stimuleren. Het delen van de Starbucks koffiebeker is inmiddels social al een traditie geworden op social media en door het toevoegen van een extra laag (AR) wordt dit extra gemotiveerd.

Consumenten moeten Instagram openen, vervolgens navigeren naar het Starbucks-profiel en klikken op de effectengalerij om hun eigen koffiebeker te delen. Ze kunnen een AR-effect kiezen en vervolgens klikken op ‘try it’ om je camera te openen. Vervolgens richt je de camera op de limited edition koffiebeker en bekijk je hoe de magie tot leven komt. Ze kunnen de foto’s en video’s van de ervaring vastleggen en deze delen op hun Instagramstory.

 

Reacties

Reactie toevoegen