Nederlander eet en drinkt gezonder

Nederlander eet en drinkt gezonder

De afgelopen jaren zijn Nederlanders gezonder gaan eten. We eten met z’n allen meer groente en fruit en minder vlees. En drinken minder suikerhoudende dranken als frisdranken en vruchtensappen en ook minder alcohol. Dit is een goede ontwikkeling, want het helpt om overgewicht en chronische ziekten te voorkomen. 

De nieuwste voedselconsumptiepeiling van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) brengt het het voedingspatroon onder ruim 4000 kinderen en volwassenen in kaart tussen 2007 en 2010 en vergeleek dat met de cijfers tussen 2012 en 2016. Uit de resultaten blijkt dat de consumptie van vlees de afgelopen jaren is gedaald. Per dag eten we ongeveer 100 gram vlees. Dat is 8% minder dan in de periode 2007-2010. Minder rood en bewerkt vlees zorgt voor een lager risico op een beroerte, diabetes type 2 (suikerziekte), darmkanker of longkanker. Het is ook nog eens beter voor het milieu.

Meer groenten en minder suikerhoudende dranken 
We zijn meer groenten gaan eten (+ 2,8%). Voor de preventie van chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker, is een verdere stijging van plantaardige voedingsmiddelen gewenst. Daarnaast drinken we minder suikerhoudende dranken. Kinderen dronken in de periode 2012-2016 gemiddeld 620 ml suikerhoudende dranken per dag, bij volwassenen was dit 325 ml. De consumptie van suikerhoudende dranken daalde binnen deze periode bij kinderen en volwassenen. In 2015-2016 dronken kinderen ruime een halve liter suikerhoudende dranken per week minder dan in 2012-2014. Bij volwassenen daalde dit met 350 ml per week.

Ambitie KHN
Deze trends sluiten mooi aan bij de ambities van het KHN dat vorige week het Nationaal Preventieakkoord heeft ondertekend, waaronder ook het deelakkoord overgewicht. Op dit moment is 48% van de volwassen Nederlanders te dik en de verwachting is dat dit percentage verder stijgt. Om dat tegen te gaan, zijn verschillende maatregelen in het Nationaal Preventieakkoord afgesproken. Twee van de acties waar KHN zich hard voor gaat maken zijn: KHN spoort horecaondernemers aan om meer groenten en minder vlees te serveren. Dit in samenwerking met Dutch Cuisine. En KHN moedigt haar leden aan om het drinken van water en suikervrije dranken te stimuleren ten opzichte van reguliere frisdranken.

 

Artikel delen