Arthur Dontje en Herman Verhagen openen luxe beachclub Prince George in Schoorl

Interieur strandpaviljoen Prince George

Arthur Dontje en Herman Verhagen openen luxe beachclub Prince George in Schoorl

Vijf jaar geleden verkocht hij zijn chocoladebedrijf Dobla voor miljoenen en ging hij verder als investeerder. In april opende Arthur Dontje met zakenpartner en beste vriend Herman Verhagen een nieuw strandpaviljoen in Schoorl: Prince George. De zaak is gebaseerd op een oud scheepswrak dat ter hoogte ligt van Pier 24. “Het schip komt op alle mogelijke manieren terug in de zaak.”

Tekst: Madelief de Weerd

Oud slagschip als inspiratiebron

Meer dan honderd jaar geleden strandde in Camperduin een reusachtig Brits slagschip genaamd Prince George. De Engelse marine zette het oorlogsschip hiervoor in op de Middellandse Zee, maar verkocht het na de Eerste Wereldoorlog aan een Duits sloopbedrijf. Onderweg werd het voor anker achtergelaten, omdat er niet genoeg kolen aan boord lagen. Prince George kwam muurvast te zitten. Vandaag de dag ligt het schip onder een dikke laag zand, maar vergeten wordt het niet. Ondernemers Arthur Dontje en Herman Verhagen gebruikten de Britse kruiser namelijk als inspiratiebron voor hun nieuwe strandpaviljoen in Schoorl: Prince George.

'De locatie is onbetaalbaar'

“Het schip komt op alle mogelijke manieren terug in de zaak”, vertelt Dontje over zijn nieuwe parel aan de kust van Camperduin. “Van scheepslantaarns aan het plafond en houten details in het interieur tot de namen van gerechten op onze menukaart.” De beachclub heeft ruimte voor 290 couverts, een groot overdekt terras en een betaalbare parkeerplaats (6 euro voor een dagkaart) met 1500 plekken. “En de locatie is trouwens onbetaalbaar”, voegt Dontje eraan toe. “Het uitzicht vanuit de strandtent is namelijk waanzinnig."

*Tekst gaat verder onder het kader en de foto's.

Prince George-Schoorl-1 Prince George-Schoorl-2

Over badplaats Camperduin

Het strandpaviljoen ligt in badplaats Camperduin. Volgens Dontje een plek die nog niet is overlopen door toeristen en dagjesmensen. “Camperduin wordt nu echt ontdekt”, vertelt de ondernemer die zelf op twaalf minuten fietsen van de beachclub woont. “Mensen zijn de drukte zat in populaire badplaatsen als Zandvoort en Bloemendaal. Zij komen nu deze kant op.” Nog een voordeel is volgens Dontje de laguna: een binnenzee waar kinderen veilig kunnen zwemmen. “We willen het Knokke worden van Noord-Holland. Een begrip.”

Van chocoladeboer naar strandclubeigenaar

Prince George is de eerste horecazaak van Dontje, maar het ondernemerschap is hem niet onbekend. Integendeel: in zijn vorige leven was hij ‘chocoladeboer’. In 1988 nam hij Dobla over, het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht en chocoladedecoraties produceerde. Nadat in 1989 een grote brand uitbrak in hun fabriek in Alkmaar begon hij een nieuwe fabriek in Heerhugowaard. Dobla werd groot. Heel groot. Het ging van drie naar 550 werknemers, leverde aan 63 landen en kreeg fabrieken in Amerika en Vietnam. Precies dertig jaar na de overname verkocht de ondernemer Dobla voor miljoenen. “Mijn jongensdroom was uitgekomen. Op een gegeven moment moet je stoppen.” Dontje ging verder als investeerder. Onder zijn investeringsmaatschappij vallen twaalf ondernemingen, zo ook Prince George.

'Op basis van AI doen we voorspellingen wat we per dag nodig hebben'

AI is de toekomst

Ondanks het tegenvallende zomerseizoen gaat het goed met de nieuwe zaak, zegt hij. “We zijn aan het opbouwen en hebben een fantastisch team staan.” Daarnaast werken ze bij de strandtent met robots. Dontje gelooft heilig in AI. De ondernemers zijn een kassasysteem aan het opzetten met behulp van artificial intelligence. “Bewolking, neerslag, temperatuur … alle data verwerken we in het kassasysteem. Op basis daarvan kunnen we voorspellingen doen wat we per dag nodig hebben”, vertelt de ondernemer. Dit is volgens hem ook handig voor het personeel, omdat zij weten wat ze die dag moeten verkopen om de marge te verhogen. “Dit systeem is straks ook verkrijgbaar voor andere zaken: we willen het delen en doorverkopen. Het gaat ons veel mogelijkheden bieden om beter te leren plannen.”

Prince George-Schoorl-3 Prince George-Schoorl-4
Artikel delen