Biohacking hotels zijn in opkomst: wat kun je hier doen?

Hotel

Biohacking hotels zijn in opkomst: wat kun je hier doen?

Trendwatcher Vincent van Dijk ziet een groeiende groep mensen die een vakantie ziet als zinvolle investering in plaats van zinloos ontspannen en daarom bereid is om een smak geld uit te geven aan een biohack suite, met de laatste gepersonaliseerde technische snufjes, koude dompelbaden en speciale ademhalingsprogramma’s.

Tekst: Vincent van Dijk
Foto's: Hotel Krallerhof

 

Slaaptoerisme wordt steeds belangrijker, want in deze tijden van stress worden hotels letterlijk een droombestemming, waar mensen tot absolute rust komen in geluiddichte kamers met circadiaans licht, haptische matrassen en aromatherapieën en slaapcoaches. 

Gepersonaliseerde behandeling

Maar, deze nieuwe trend gaat nog een stapje verder: biohacking suites. Van passieve rustplek transformeren hotels tot ‘high-performance herstel-hub’. Hier krijg je een gepersonaliseerde behandeling die is gericht op prestatieverbetering en welzijn. Geen gewoon nachtje slapen, dus, maar een regelrechte regeneratiereis op microniveau.

De opkomst van de biohacking suite

De biohacking suite is een hotelkamer die is ingericht als high-tech wellness-hub. De inrichting is luxe en rustgevend, waarbij wellness-apparatuur en biohacking-accessoires zijn geïntegreerd. Dit nieuwe type hotel(kamer) richt zich op mensen die bewust zijn van hun lichaam, prestaties en mentaal welzijn.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Hotel

Van check-in tot lichaamsanalyse

Bij het inchecken komt iets meer kijken dan het laten zien van je paspoort. Allereerst wordt het nodige meetwerk gedaan. Van biometrische screenings, tot glucose-niveaus en gen-analyse. Elke gast is anders en vraagt om een persoonlijke behandeling.

Afhankelijk van de behoeften kun je vervolgens kiezen uit verschillende high-end herstel-tools, zoals: cryotherapie, infraroodsauna’s, red-light of photobiomodulatie, koude dompelbaden en zuurstoftherapie. Vervolgens kun je werken aan de performance-optimalisatie. Van IV-drips met micronutriënten (een infuus met vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen die via de bloedbaan worden toegediend), of juist een meer psychologische aanpak met guided meditatie en ademcoaching.

Nieuwe doelgroepen ontdekken

Er zijn verschillende type gasten die interesse hebben in dit soort suites. Een belangrijke doelgroep is de moderne en veelreizende zakengast of ondernemer die wil bijkomen van een jetlag, stress en mentale vermoeidheid of zich beter wil focussen. Een andere doelgroep bestaat uit luxe wellness-toeristen die graag investeren in innovatieve gezondheidsbeleving en anti-aging, maar een stapje verder willen gaan dan een standaard spa. Biologisch eten, detox en slaapoptimalisatie vinden zij bijvoorbeeld belangrijk.

*Tekst gaat verder onder de foto's.

Panorama Hotel

Van health freaks tot aan performers

Dan heb je de biohackers en health-freaks, die helemaal gefocust zijn op diepere data, zelfoptimalisatie met de daarbij behorende tools, zoals red-light therapy en HRV-metingen (hartslagvariabelen). Dan heb je nog de nieuwe generatie reizigers, zoals Gen Z en Millennials, die persoonlijk willen groeien, gezondheid sexy vinden en dit graag willen delen op social media en kiezen voor meer toegankelijke hacks, zoals een infrarooddeken, een detox-juice of aromatherapie.

En tot slot de performers, zoals artiesten, sporters of CEO’s die mentaal en fysiek in topvorm willen zijn. Zij kiezen voor neurofeedback (geavanceerde hersentrainingstechniek), breathwork of keiharde cold plunge.

Luxe, bewust en doelgericht reizen

Okay, allemaal niet bepaald de massatoeristen, dus, maar wel een interessante en groeiende groep mensen die een vakantie zien als zinvolle investering in plaats van zinloos ontspannen en daarom bereid is om een smak geld uit te geven aan de laatste biohacking-snufjes.

Wie hebben er interesse in dit soort suites?

  • De moderne en veelreizende zakengast of ondernemer die wil bijkomen van een jetlag, stress en mentale vermoeidheid of zich beter wil focussen.
  • Luxe wellness-toeristen die graag investeren in innovatieve gezondheidsbeleving en anti-aging, maar een stapje verder willen gaan dan een standaard spa. Biologisch eten, detox en slaapoptimalisatie vinden zij bijvoorbeeld belangrijk.
  • De biohackers en health-freaks, die helemaal gefocust zijn op diepere data, zelfoptimalisatie met de daarbij behorende tools, zoals red-light ­therapy en HRV-metingen (hartslag­variabelen).
  • De nieuwe generatie reizigers, zoals Gen Z en Millennials, die persoonlijk willen groeien, gezondheid sexy vinden en dit graag willen delen op social media en kiezen voor meer toegankelijke hacks, zoals een infrarooddeken, een detox-juice of aromatherapie.
  • De performers, zoals artiesten, sporters of CEO’s die mentaal en fysiek in topvorm willen zijn. Zij kiezen voor neurofeedback (geavanceerde hersentrainingstechniek), breathwork of keiharde cold plunge.
Artikel delen