Jongeren reizen anders: hier moet je als hotel op inspelen

Tot jezelf komen op vakantie - Column Vincent

Jongeren reizen anders: hier moet je als hotel op inspelen

Een jaar werken om vervolgens uit te rusten is volgens trendwatcher Vincent van Dijk voor boomers. Jongeren kijken anders tegen vakantie aan. Het ziet er naar uit dat reizen onder deze groep een hoger doel dient dan zonnen en bier. Welke vijf ontwikkelingen zijn er en hoe kunnen hotels daarop inspelen?

Tekst: Vincent van Dijk

1. Persoonlijke groei

Het belangrijkste doel van nieuwe generaties is het werken aan jezelf op geestelijk gebied. Zo zien we de opkomst van ‘memoons’, de eenpersoonsreizen om jezelf beter te leren kennen, persoonlijke groei te ervaren of jezelf te resetten of een betere balans te zoeken – uit liefde voor jezelf. Hotels spelen hierop in door yoga- en meditatie-retraites aan te bieden.

Soms met (digitale) detox, ayurvedische behandelingen of biohacking: longevity en anti-aging-arrangementen om langer en gezonder te leven. Van roodlicht- tot koudetherapie, van intermittent fasting tot slaapcursussen en het liefst allemaal midden in de natuur. Want afzien is fijn, maar wel in een super-luxe accommodatie en met veel privacy.

'Jongeren vinden een work-life balance belangrijk'

2. Zorgen voor het eigen lichaam

Ook het ontwikkelen van het eigen lichaam is in trek en steeds meer mensen boeken crossfit-, boks- of bootcamps. Hotels bieden daarom steeds vaker wellness-voorzieningen aan, met fitnessapparatuur op de kamer, persoonlijke coaching en training en gezond eten en drinken.

3. Vanuit het buitenland werken

Jongeren vinden een work-life balance belangrijk en kiezen er bijvoorbeeld voor om langere tijd vanuit het buitenland werken, waarbij ze een langdurig vakantiegevoel combineren met geld verdienen. Als hotel kun je hierop inspelen door steeds vaker arrangementen voor langere tijd, co-working-faciliteiten en lokale netwerkmogelijkheden aan te bieden.

4. Reizen met een concreet doel

Als nieuwe generaties op reis gaan dan doen ze dat ook het liefst met een doel. Een taal leren, een festival bezoeken, een acteerworkshop doen of iets goeds doen voor de wereld, zoals het opvangen van schildpadden of honden. Als hotel kun je hierop inhaken door samen te werken met lokale partners en diverse arrangementen te creëren.

5. Vakantie in eigen land

Klimaatveranderingen zorgen ervoor dat verre reizen minder noodzakelijk en vanzelfsprekend worden en meer mensen kiezen daarom vaker voor een vakantie in eigen land. Ook de toenemende internationale onveiligheid en onrust zal meer mensen weerhouden om te gaan reizen.

Steden en landen zullen op hun beurt komende jaren maatregelen treffen om het massatoerisme de kop in te drukken, zoals rolkofferverboden, crowdmanagement en het weren van groepen feesttoeristen. Samen met hotels zetten zij in op kwaliteitstoeristen die niet opvallen in het straatbeeld.

Hotels die inspelen op de trend

  • Sunshine op Bali: retraites ‘to recharge, reset & rejuvenate’
  • Equinox Hotel in New York: ‘recharge and reboot’, met cryotherapie, slaapprogramma’s en bootcamps
  • HIP Hotels in Sicilië: kookworkshops 
  • Hotel Krallerhof in Leogang: longevity en biohacking retreats, om vitaliteit en levenskwaliteit te verbeteren
  • Sensei Porcupine Creek in Palm Springs: gepersonaliseerde wellness-ervaringen
  • Taj Coral Reef Resort & Spa op de Malediven: gasten kunnen deelnemen aan het herstellen van koraalriffen
  • Zoku (4 locaties in Europa): kamers voor langere tijd, met werkplekken en netwerkmogelijkheden
  • The Social Hub (20 locaties in Europa): accommodatie met co-workingruimtes en programma’s om digitale vaardigheden te ontwikkelen
  • Bob W in Amsterdam: Stretch and Fold is de yoga-studio met events, zwembad en horeca
Artikel delen