Wat Gen Z wil in hotels: van yogadak tot mini-bioscoop

Mama in Nice
Tags: hotel

Wat Gen Z wil in hotels: van yogadak tot mini-bioscoop

Gen Z is een veeleisende generatie, helemaal als het aankomt op hospitality. Steeds meer hoteliers begrijpen volgens trendwatcher Vincent van Dijk wat deze jonge gasten, geboren tussen 1997 en 2012, willen. Van een mini-bioscoop en yoga op het terras tot communiceren via WhatsApp, genderneutrale wc’s en community hotels.

Tekst: Vincent van Dijk
Openingsfoto: Hotel Mama Shelter in Nice

Box-trainingen en fotoshoots

Voor een unieke, persoonlijke ervaring wordt met liefde extra betaald, dus zorg voor een uitgebreid keuzemenu. Bijvoorbeeld met een privé-tour door de stad, een fotoshoot, een persoonlijke box-training, yoga op het dakterras, een keramiek-cursus, kookworkshops of dranktastings. Als hotel ben je al lang niet alleen meer een plek om te overnachten. De nieuwe gast wil zichzelf ontwikkelen.

'Een kleine kamer is prima, als er maar een bar is'

Contact met anderen

Laat het denken vanuit tweepersoons-arrangementen los. Jongeren willen voelen dat ze onderdeel uitmaken van een community, dus kiezen ze vaker voor hotels die een community op de voorgrond plaatsen en waar je gelijkgestemde locals en mede-reizigers kunt tegenkomen. Zeker omdat deze nieuwe generatie vaker alleen reist en hier trots op is. Vrijheid, avontuur en zelfontplooiing zijn belangrijk. Bied daarom co-working spaces aan en organiseer evenementen.

Social-Hub-in-Vienna
Social Hub in Wenen

De slaapruimte mag dan best een kleine pod zijn in een ruimte die met anderen wordt gedeeld, zolang er maar een bar is met fijne cocktails en een programma om elkaar te ontmoeten. Deze generatie kiest niet voor een ‘standaard’ hotel, maar voor de toegankelijkheid en sociale kant van een budgethostel, maar met de luxe van een vijfsterrenhotel. Kortom: deze generatie wil instappen in een Volkswagen Polo, maar verwacht wel de luxe, het gemak en de duurzaamheid van een Tesla.

Goed verhaal

Authenticiteit en transparantie zijn voor deze jongeren key. Geen greenwashing, maar wees gewoon energiezuinig, gebruik lokale producten en wees vooral transparant over de impact op het milieu. Deze generatie heeft vooral veel aandacht voor sociale aspecten. Wat doe je voor de community in de buurt, welke sociale projecten ondersteun je als hotel? En niet te vergeten; hoe ga je om met je eigen personeel?

Deze jongeren zijn gepind op inclusiviteit en diversiteit. Iedereen moet zich welkom en veilig voelen in een hotel. Denk aan genderneutrale toiletten, een neutrale aanspreekvorm, faciliteiten voor mensen met allergieën, overgevoeligheid voor prikkels, voedselintolerantie, een lichamelijke beperking en geef extra aandacht aan vleeshaters en non-alcoholisten. Kortom: alle minderheden vormen de meerderheid.

*Tekst gaat verder onder de foto's van Generator in Berlijn (links) en Mama Shelter in Dubai (rechts).

Generator Berlijn lounge Mama Shelter zwembad

Nieuwe hotels ontwikkelen?

Toen de millennial-reiziger een aantal jaar geleden in de spotlight stond zagen we allemaal hotelconcepten ontstaan, gericht op deze doelgroep. Moeten we nu opeens speciale hotels ontwikkelen voor gen Z? Nee, maar het is altijd verstandig om rekening te houden met vernieuwde en veranderende wensen als je je hotel verbouwt of een nieuw hotel opent.

Nieuwe generaties zullen nooit ‘terug’ willen naar een klassiek hotel en thema’s als duurzaamheid, smart en social blijven komende decennia belangrijk. Zorg dat je sneller kunt inspelen op wensen van nieuwe generaties, zonder dat je je hele concept telkens hoeft om te gooien.

Totale controle: van licht tot communicatie

Deze generatie is geboren met een smartphone in de hand. Zorg dus voor snel internet, zonder wachtwoorden en gedoe. Inchecken en de deur openen gaan via de telefoon die meteen controller is voor het licht, de temperatuur, de luchtkwaliteit, upgrades en services. Lineaire televisie wordt bijna niet meer gekeken, maar jongeren willen wel kunnen streamen.

Zorg dat ze hun eigen YouTube of Netflix kunnen koppelen aan de televisie, ondanks dat ze vaker op hun telefoon kijken naar TikTok of Instagram, waar ze de hele dag shortform video’s krijgen voorgeschoteld die hun wereldbeeld bepalen. Ook muziek wil deze groep graag streamen naar een speaker. Communicatie loopt niet meer via e-mails, dus communiceer bijvoorbeeld via whatsapp of social media. Deze generatie wil controle.

'Een mini-bioscoop doet het goed'

Totale flexibiliteit

Jongeren willen zelf kunnen bepalen wanneer en hoe ze reizen, dus flexibele boekingsvoorwaarden zijn een must. Ze willen gratis kunnen annuleren of eenvoudig omboeken. Ook willen ze het liefste zelf hun in- en uitchecktijd bepalen en zelf keuze hebben als het gaat om zaken als housekeeping en de grootte en luxe van de kamer.

Niet gewoon

Gen Z wil geen dertien-in-een-dozijn-hotel dat overal ter wereld kan staan. Ten eerste denkt deze gast vanuit sociale media, dus het hotel moet veel fotogenieke plekken, opvallende details of bijzonder uitzicht hebben. Laat verder zien dat de gasten in een speciale stad of op een specifieke plek zijn. Zet lokale gadgets neer, werk samen met lokale partners als kunstenaars en designers.

Serveer geen standaard hotel-hamburger, maar gezonde alternatieven en gerechten uit de omgeving. Ook door toevoegingen kun je je hotel of kamer extra bijzonder maken en omzet maken. Een mini-bioscoop, een high-tech fitness-apparaat of een cocktailbar in de kamer, een private chef, een eigen wellness of een mini-club in de lobby. Wel dingen die passen bij het verhaal van je hotel. Geen bedacht marketing-gedoe, want daar zijn de genZ-ers allergisch voor.

*Tekst gaat verder onder de foto.

Bioscoopkamer
Film kijken in The Social Hub in Toulouse

Betaalbare hotels

Betaalbare hotels zijn in trek bij jongeren, maar ze willen niet inleveren op stijl. Denk aan een urban locatie, met veel social spaces, een coole hotelbar, een sterke community-vibe of juist een luxe plek midden in de natuur. Zorg voor een betaalbare basis en verdien met het aanbieden van upgrades. Want het goede nieuws: de gen Z-gast is best bereid te betalen voor een hotel, maar is wel prijsbewust. 

*Tekst gaat verder onder de foto's Cityhub in Amsterdam (links) en Cityhub in Kopenhagen (rechts).

Cityhub-Amsterdam Cityhub-Kopenhagen

Gen Z-Hotels

  • Mama Shelter (19 locaties in o.a. Parijs, Lissabon en Londen): heeft een opvallend design, veel aandacht voor eten en cocktails, communal tables, werkplekken en muziek.
  • Socialtel (21 locaties in o.a. Zuidoost-Azië, Midden- en Zuid-Amerika): organiseert global experiences waardoor je mensen kunt ontmoeten, terwijl je je ontwikkelt of ontspant. Van speed-dating tot surf-workshops. Deze keten springt in het gat tussen hotels en hostels en zetten de community voorop.
  • The Social Hub (21 locaties in o.a. Florence, Rome en Amsterdam): door wonen, werken, events, opleiden en hotelfaciliteiten op één plek aan te bieden is dit bedrijf in trek. Er zijn bovendien samenwerkingen met creatieve communities, start-ups en onderwijsinstellingen.
  • CityHub (4 locaties in o.a. Rotterdam en Reykjavik): een Nederlands concept dat shared spaces aanbiedt. Je slaapt in een futuristische mini-pod met een fijn bed, licht en muziek naar keuze, en deelt een luxe badkamer, maar wel met fluffy handdoeken en een badjas, waardoor het aanvoelt als een luxe hotel. 
Artikel delen