Steeds meer ondernemers openden afgelopen jaar grote horecazaken, met plek voor meer dan 250 gasten. Maar hoe krijg je deze restaurants zo ingericht dat je er toch intiem zit, het er sfeervol is en op rustigere avonden niet leeg oogt. “Stelletjes moeten niet verzuipen in zo’n grote zaak.”
Tekst: Roy Timmerman
Foto's: Myrthe Slootjes, Victor van Leeuwen
Openingsfoto: Toujours in Haarlem
Een grote zaak sfeervol maken is in de basis niet heel anders dan een klein restaurant, zegt Robert Burgstad. Hij is ontwerper bij dEP de Sfeerontwerpers, gespecialiseerd in licht, beeld, geluid en elektrotechniek, en zorgt inmiddels al decennialang voor sfeer in horecazaken. Het doel blijft volgens hem hetzelfde: licht, geluid en interieur zó combineren dat het ook gezellig is als de zaak niet vol zit. “Dat is altijd de uitdaging.”
De kern is dat gasten zich prettig voelen, ongeacht met hoeveel mensen, of op welke plek ze in een restaurant zitten. Het belangrijkste volgens Burgstad is de wil én het lef van de ondernemer om in licht en geluid te investeren. Met alleen een aantal lampen ophangen ben je er niet. Ja, dat is goedkoop, maar om sfeer in een zaak van bijna duizend vierkante meter te krijgen is er meer nodig. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. De rekensom is heel simpel: hoe groter de horecazaak, hoe meer lampen. “Als ondernemers die stap durven zetten, zien we dat meteen terug in het succes van de zaak.”