Nieuwe cocktailbar The Fools opent met hiphop-menu in Utrecht

Tafels bij The Fools

Nieuwe cocktailbar The Fools opent met hiphop-menu in Utrecht

Utrecht is een cocktailhotspot rijker: The Fools. De nieuwe cocktailbar, met een menu gebaseerd op hiphopklassiekers, zit in het voormalig pand van de bekende cocktailbar Behind Bars. De Ier Sacha Hodnett en Griek Vasilis Siorovigkas runnen daar sinds 1 april hun eigen zaak. “Met de overname is de cirkel rond.”

 

 

Tekst: Sylvana Hendrikse

De droom van het openen van een eigen bar ontstond zeven jaar geleden, toen Hodnett en Siorovigkas samenwerkten in een Ierse bar in Utrecht. Hoewel ze allebei een andere kant in de horeca opgingen, bleven ze in contact en bleef de droom bestaan. In de tussentijd werden ze stamgasten bij Behind Bars in Utrecht, wat tot deze kans leidde.

“De eigenaar vertelde ons dat de bar te koop werd gezet en vroeg ons als eerste of wij interesse hadden”, zegt Hodnett. Door middel van een crowdfunding met leningen hebben ze de bar uiteindelijk overgenomen, iets wat ze behoorlijk onderschatten. Maar de steun uit Utrecht, vooral vanuit de horeca, verraste hen enorm; in Ierland of Griekenland zou zo’n actie weinig uithalen. “Behind Bars is de eerste cocktailbar waar ik kwam in Utrecht, dus met de overname is de cirkel rond.”

*De tekst gaat verder na de afbeeldingen.

Mede-eigenaar Sacha Hodnett Mede-eigenaar Billy Siorovigkas

Meer dan cocktails

Het concept van The Fools is meer dan enkel een cocktailbar. De eigenaren bieden ook workshops, proeverijen en zero-waste trainingssessies aan. “We willen gasten een unieke ervaring geven, waarbij we laten zien hoe je een ingrediënt volledig benut”, zegt mede-eigenaar Siorovigkas. “Zelfs het kroontje van de aardbei gebruiken we. Zo hopen we ze iets mee te geven dat ze thuis ook kunnen toepassen.”

Ze omschrijven The Fools als een toegankelijke bar met kwalitatief goede, experimentele cocktails. Siorovigkas: “We willen dat gasten zich welkom voelen, vragen durven te stellen en zich niet geïntimideerd voelen. Wij kenden eerst ook niet alle ingrediënten, zoals groene koffie.” Nu experimenteren de milieubewuste eigenaren volop met de ongeroosterde koffiebonen, die ze van vrienden krijgen, die het anders zouden weggooien.

Cocktailbars worden volgens hen vaak gezien als een plek waar gereserveerd moet worden - bij hen is dat niet nodig. Het publiek is heel gemengd: collega’s uit de horeca, vaste gasten van eerdere zaken en expats. Het grootste compliment voor Hodnett? "Als iemand uit een stad met geweldige hospitality zegt: 'Dit voelt als thuis.'"

*De tekst gaat verder na de afbeeldingen en kader.

Menu met hiphopnummers Zomermenu

Cocktailkaart met hiphopnummers

Geheel in het thema van de gastvrije, toegankelijke bar is het menu zo ontworpen dat het gesprekken op gang brengt. Met de licht provocerende drankenkaart geven Hodnett en Siorovigkas The Fools een duidelijke hiphoptwist. De kaart, verdeeld in twee secties, staat vol met namen van hiphopnummers die hen inspireren.

Aan de linkerkant staan de traditionele cocktails met een twist vernoemd naar klassieke hiphopnummers, zoals ‘What’s the difference’, van onder andere Dr. Dre en Eminem. Rechts experimenteren ze volop met gewaagdere ingrediënten, zoals bij ‘Imported Goods’ van Action Bronson. Hier zit onder andere ‘Fools Gochujang Soep’ in: een zelfgemaakt ingrediënt van onder meer groentebouillon en Koreaanse kruiden.

Foolish menu

Het menu is ontworpen door grafisch ontwerper Elène Hulleman en bevat illustraties van illustrator Philip Lindeman. Mede-eigenaar Hodnett: “Zodra gasten het menu lezen, is het gesprek begonnen en zie je ogen oplichten. Dat is prachtig.” Het menu doet de naam van de zaak eer aan", vertelt Hodnett. "Het spelen met de ingrediënten maakt ons een beetje 'foolish', zo komt het concept echt tot leven."

Hoewel ze er ontzettend trots op zijn, kijken ze er ook naar uit om van het najaar een nieuwe te maken. “We hebben het menu gemaakt tijdens de meest stressvolle periode van ons leven, straks hebben we meer rust."

Van cocktails shaken tot muren verven

Naast het cocktailmenu is ook het interieur een belangrijk onderdeel van de beleving. Het kreeg een industriële stijl en ziet eruit als een ontspannen, laagdrempelige bar. De kleurrijke kunst en het raamschilderij, beide gemaakt door Lindeman, zijn het eerste wat gasten zien. Het budget voor het interieur was krap, dus hebben de eigenaren dit met behulp van vrienden en familie geheel zelf gedaan: van bedenken tot klussen.

De bar straalt uit wat Hodnett en Siorovigkas zo graag willen: een ongedwongen sfeer en een plek voor gasten om thuis te komen. “Dat is geslaagd als gasten graag willen blijven", zegt Hodnett. "En, hoe cliché ook: wanneer gasten blijer vertrekken dan dat ze binnenkwamen, dan weet je dat je wint.”

Interieur The Fools met kunst van Lindeman Interieur The Fools
Artikel delen