Rosé: 'Omzetverhogende wijncategorie die we serieus moeten nemen'

Rosé op het terras
Tags: wijn

Rosé: 'Omzetverhogende wijncategorie die we serieus moeten nemen'

Geen enkele drank roept meer de associatie op van voorjaar, het terrasseizoen en rokjesdagen, dan rosé. Toch wordt deze zonnige dorstlesser nog vaak ondergewaardeerd. Het is echter een op zichzelf staande wijncategorie die serieus genomen moet worden en die voor veel omzet kan zorgen.

Tekst: Sharon van Lonkhorst van WINELIFE

Van vedergewichtjes voor lange, luie loungefeesten aan het strand tot gespierde types om stevig bij te eten; er bestaat een rosé voor elk moment, ieder seizoen en elk type wijndrinker. Er zijn rosés van bekende alsook onbekende druivenrassen en in allerlei stijlen. Toch zien we op de gemiddelde wijnkaart maar bar weinig terug van al die varianten. Pourquoi?

Provence-rosé

De rosé die bijna iedere wijnkaart siert, is die uit de Provence. De regio is dan ook de grootste (kwaliteits)roséproducent ter wereld. Met een dikke 170 miljoen flessen per jaar, is de Provence verantwoordelijk voor 40% van alle Franse rosés. Bijna altijd speelt de grenache-druif er een hoofdrol in. Daarnaast is hij zalmkleurig, en dat is precies wat de horecagast wil: rosé kan hem niet licht genoeg zijn.

'Nederlanders zijn dol op Provence rosé'

André Koopman, woordvoerder voor onder andere Groupe du Vin (het samenwerkingsverband van zelfstandige wijnhandelaren) beaamt dit: "Nederlanders zijn dol op Provence rosé. De typische variant die ondernemers vaak kennen is die uit de Provence met de lichte kleur. Vaak zijn ze ook naar zo’n rosé op zoek, of een look-a-like ervan." De lichte kleur is weliswaar heel kenmerkend, maar er zijn enorm veel kwaliteits- en smaakverschillen in Provence rosés. Het is een groot gebied met verschillende appellations, waar zowel entry level rosées als ook top premium wijnen worden gemaakt.

De nieuwe champagne

Koopman vervolgt: "Een trend die we al langer zien in Engeland en Amerika is dat er niet één, maar zelfs drie of vier Provence-rosés op de kaart staan. Zo leveren wij met Château Cavalier verschillende Provence rosées, van toegankelijk tot complex: 360 de Cavalier, Cuvée Marafiance en Grande Cavalier. De meeste ondernemers hebben toch ook niet maar één Bordeauxwijn op de kaart staan?"

Eric Kurver, de Nederlandse wijnmaker van AIX Rosé, valt dit eveneens op. “Rosés uit die Franse regio zijn in Nederland weliswaar leidend, maar mensen hebben bar weinig keuze. Zonde! Daarnaast is Provence-rosé wat mij betreft echt de nieuwe champagne. Ook de merken - zoals AIX, Ott, Whispering Angel en Miraval - moeten aan die positionering als klinkende namen werken. Consumenten hebben behoefte aan herkenbare producten. Maar voor die branding heb je volume nodig, moet je zichtbaar zijn. Dat hebben wij vanaf het begin ook nagestreefd.”

Kurver hanteert overigens een zeer selectief distributiebeleid voor wat betreft de exclusieve verkoop aan horeca en wijnvakhandel. “We willen geassocieerd worden met plekken waar het leuk is. Daarbij volgen we de rich and famous. En als het werkt bestellen mensen straks geen rosé meer, maar een fles AIX.”

*Tekst gaat verder onder het beeld.

Rose-algemeen-beeld-1

Gasten verrassen

Niet alleen de kleur van rosé kan veel kanten opschieten; hij kan ook volledig droog zijn, mierzoet of als elke variant daartussen. Er is bovendien stille rosé, petillante en volledig mousserende. Rosé is dus een geheel op zichzelf staande wijncategorie die zeker serieus genomen moet worden - en die voor veel omzet kan zorgen.

Van Spaanse rosado’s en Duitse Weissherbst tot varianten uit Kroatië, Uruguay, Libanon, het Verenigd Koninkrijk en Thailand: rosés komen overal vandaan. En laat dit nou net passen in de huidige wijntrend: consumenten zijn alsmaar avontuurlijker en willen steeds vaker verrast worden, bijvoorbeeld door onbekende druiven en nieuwe of juist herontdekte gebieden. Doe er dus je voordeel mee en schenk eens zo’n gave rosé uit een onverwacht(er) gebied. Dat is bovendien leuk om gasten over te vertellen, wijn is immers ook beleving.

'Soms wordt vergeten dat rosé een prachtwijn is om gastronomisch in te zetten'

Gerechten en cocktails

Verder is rosé bij uitstek een wijn om jong te drinken. Uitzonderingen daargelaten, zijn verreweg de meeste simpelweg het puurst en lekkerst als ze heel jong zijn. Komt het volgende oogstjaar binnen, dan moeten de varianten van het vorige uitverkocht zijn. Het jeugdige, fris-fruitige karakter is de kracht van rosé. En juist dat karakter maakt ’m ook zo geschikt als begeleider van een veelvoud aan gerechten. Soms wordt namelijk vergeten dat rosé ook een prachtwijn is om gastronomisch in te zetten. Hij combineert bijvoorbeeld uitstekend met veel Aziatisch eten, juist ook de pittige gerechten, een maaltijdsalade, tapas en Provençaalse gerechten.

Ten slotte zorgen de kleur en fruitige smaak ervoor dat rosé het ook goed doet in heerlijke zomerse cocktails. En wil je jouw gasten eens verrassen? Maak er dan eens een blackberry bellini of sangria in the pink mee.

Artikel delen