Nostalgie is al enkele jaren een thema in de horeca. Toch is er nog een horde die genomen moet worden: het schermpje verstoort de idylle van vroeger. Maar volgens trendwatcher Gijsbregt Brouwer niet lang meer: de horeca wordt unplugged en schermvrije zaken worden een hot topic in 2026.
Vaders en media personalty’s Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping geven samen met de ouders van meer dan 50.000 kinderen het boek ‘Smartphonevrij opgroeien’ uit. De Nederlandse nachtclubs geven nog voor de doorbraak van de ‘slimme brillen’ van Meta en Snap aan dat ze deze niet in hun zaken zullen tolereren. Festivals en club nights zonder mobieltjes zijn in 2025 doorgebroken. Dat betekent vooraf je telefoon in een hermetisch afgesloten zak stoppen zodat deze gedurende het dansen niet te gebruiken is.
Bij The Yellow Bittern in Londen reserveer via een ouderwets telefoongesprek of via een ansichtkaart (maar zeker niet online). Bij avonden van The Offline Club zit je urenlang in een café helemaal zonder je telefoon. De modieuze winkel Outline uit Brooklyn zette haar webshop op zwart en printte weer papieren catalogussen voor haar nieuwe collectie. De vraag naar dumb phones (zoals de oude Nokia van vroeger) zit weer in de lift.
Nostalgie is dé trend van nu in de horeca. Klassieke bistro’s, herkenbare – Franse of Italiaanse – gerechten, ruimtes die ontworpen zijn om je terug te brengen naar vroeger. Maar, net als bij de 80s en 90s party’s, mist er iets fundamenteels: namelijk je offline vrijheid. Het van internet losgekoppelde gevoel waardoor je avondje dineren, drinken of dansen nu eens echt beleeft. Op de plek en het moment zelf, niet om het online te delen of later nog eens terug te kijken (wie doet dat trouwens?).
Ook ontbreekt het nostalgisch gevoel van niet gefilmd te worden tijdens het dansen of niet in een blauwe gloed te zitten tijdens het eten of tegenover een whatsappende bargenoot te zitten tijdens het drinken.
*Tekst gaat verder onder de foto.
In met name Londen en New York is smartphonevrij naar de kroeg of op restaurant gaan sterk aan populariteit aan het winnen. Het gaat vaak om het een tikkeltje esotherische woord ‘presence’ ofwel aanwezig zijn. In het moment leven, zeggen wij dan hier in Nederland. Restaurants en bars zijn bij uitstek hiervoor geschikt. Ze waren ooit bedoeld om aan te sterken – se restaurer – en bij te komen. Om te zijn met je eigen gezelschap en te genieten van wat je geserveerd wordt en van de gastvrijheid van de plek waar je aanwezig bent.
Je schermtijd gaat in veel hippe tenten terug naar nul minuten, is mijn voorspelling voor komend jaar. Het is een stoere zet van de ondernemers die deze stap nemen, want mensen willen niet graag zonder hun telefoon. Ze zijn verslaafd aan hun smartphone, net zo goed als dat ze verslaafd waren aan het roken. Maar het lijkt me een logische keuze en een beweging die de nostalgietrend ruim zal overleven
Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik, food trendwatcher en co-host van de podcast ‘Bekt Lekker’. Ook heeft hij de persoonlijke foodtrendnieuwsbrief Gijsbregt fileert
