Horeca-adviseur Wouter Verkerk is columnist van Entree Magazine. Hij is spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van horeca en gastvrijheid. Deze week schrijft hij over het feit dat het ene (winter)terras bomvol zit, en het terras ernaast zo goed als leeg.
Foto: het volle jaarrond terras bij Van Heeckeren op Ameland
Veel mensen die deze zomer in het buitenland zijn geweest moet het ook zijn opgevallen. Het is namelijk geen Nederlands verschijnsel, je ziet het overal. Het ene terras zit helemaal vol, soms staat er zelfs een rij en op het terras van de zaak daarnaast zit niemand. Evenveel zon, ongeveer dezelfde stoelen, niet eens heel erg ongezellig. En dat is niet alleen toevallig vandaag zo, gisteren was dat ook zo en morgen hoogstwaarschijnlijk ook.
Een volle zaak heeft alles te maken met het talent, de instelling, de werkelijke drijfveren en de overtuiging van de ondernemer. Gasten hebben dat direct in de gaten, ze hebben daar een ingebouwd kompas voor. Immers, bij een hele leuke ondernemer werken natuurlijk ook hele leuke medewerkers, leveren hele leuke leveranciers hun allerbeste spullen, staat heel leuk meubilair en klinkt er hele leuke muziek. Allemaal samengesmeed in een heel leuk concept. Maar dat is het fijne, zo noemt die hele leuke ondernemer dat meestal niet; het is zo ontstaan. En dat klopt.
De onderneming van de buurman, dat is vaak wel een concept (‘Bent u bekend met ons concept?!’). Bij elkaar gesprokkeld met allemaal ‘gegarandeerd’ succesvolle elementen die niet bij elkaar passen. Allemaal ‘geleend’ uit andere zaken waar het wél werkt. Hier geldt vaak de (horeca)wet, ‘een hit kun je niet kopen’. Gegarandeerd succes bestaat namelijk niet en gunning komt tot stand van hart tot hart. En als je er niet met je hart in zit, loopt het spaak en herkent een (ander) hart je niet.
Horeca-adviseur Wouter Verkerk is columnist van Entree Magazine. Hij is spreker, adviseur en trendwatcher op het gebied van horeca en gastvrijheid.
