Kansen voor ondernemers: borreltrends onder de loep

ADV - Van Geloven - Borreltrends - Header

Kansen voor ondernemers: borreltrends onder de loep

Het traditionele diner moet het steeds vaker afleggen tegen het uitgebreide borrelmoment. En terecht: er gaat niets boven lekker borrelen en snacken. Welke kansen biedt de borrel voor ondernemers? En welke items mogen zeker niet ontbreken op de borrelplank?

De uitgebreide borrelkaart is bezig aan een flinke opmars in de horeca. Bestond de snackkaart voorheen vaak uit een paar items, tegenwoordig is de keuze groot. Zo doet de royale borrelplank het erg goed, zien Yvonne Schillemans (Trademarketeer Out of Home) en Eduard The (National Accountmanager Horeca & Leisure). Beiden zitten in hun rol bij Van Geloven bovenop de trends.
ADV - Van Geloven - Borreltrends - NEW 5 ADV - Van Geloven - Borreltrends - NEW 4

Samenzijn en gezelligheid

“We zagen dat mensen na corona zin hebben in samenzijn en gezelligheid. Liefst met bijbehorende hapjes en drankjes én de hele dag door. De traditionele eetmomenten vervagen; mensen slaan het diner vaker over en over kiezen dan voor een uitgebreide borrelplank met koude en warme items.

Denk aan bitterballen, Borrelmaatjes® en ook steeds vaker wereldse snacks, zoals gyoza en dim sum,” aldus Schillemans. Volgens haar collega The blijft het – ondanks stijgende prijzen en economische tegenwind – druk in de horeca: “Vooral de jongere generaties – de Millenials en Gen Z – eten en drinken graag buiten de deur. Gemak speelt daarbij ook een grote rol. En hun bezoekjes staan binnen no-time op de socials; social sharing is voor hen dagelijkse kost. Zo’n mooie borrelplank is natuurlijk ook helemaal instagrammable.”

Standaard of premium

Een andere trend die in opkomst is, is premiumization, ofwel: het bestaande aanbod naar een hoger niveau tillen. Schillemans vertelt: “Een simpele portie friet wordt een loaded fries en in plaats van ‘normale’ bitterballen, zien we steeds vaker luxe varianten terug op de snackkaart.”

Volgens The biedt deze trend kansen voor horecaondernemers: “Geef gasten de keus: willen ze een portie standaard bitterballen, of een schaaltje premium bitterballen? Zo pak je meer marge. Voor premium bitterballen zijn die van Kwekkeboom, De Bourgondiër of Van Dobben heel geschikt. Een andere tip: zet mini snacks per stuk op de kaart. Dikke kans dat je per saldo méér verkoopt.”

pairen

Schillemans adviseert ook om drank en snacks te ‘pairen’: “Vraag je gasten – mondeling, via de kaart of een bestelapp – of ze bij dat winterse biertje een portie lekkere draadjesvlees bitterballen lusten. Misschien willen ze bij een kruidige cocktail bijpassende Nacho Cheese Bites?

Ook een goede combi: een glas witte of rode wijn met onze Borrelmaatjes®. Hier vind je meer inspiratie voor de perfecte snackpairings met bier.” The vult aan: “Zo krik je niet alleen je marge op, maar blijven gasten ook nog eens langer zitten. En welke ondernemer wil dat nou niet?”

Artikel delen