advertorial

advertorial
promotioneel
De zon schijnt, de terrassen lopen vol, maar hoe zorg je er als ondernemer voor dat je de juiste snacks aanbiedt bij dranken? “Een goed borrelmoment vervangt steeds vaker een bezoek aan een restaurant”, ziet bierexpert Ivo Thijssen. “Dus op het terras liggen zeker kansen.”
Nu het terrasseizoen officieel geopend is, staat menig horecaondernemer voor de vraag: hoe haal ik meer uit mijn terras? “Het trainen van personeel in hoe je je gasten moet benaderen, is een belangrijke sleutel naar succes”, begint bierexpert/ondernemer Ivo Thijssen.
“Hoe initieer je het gesprek? Hoe kun je kansen signaleren of creëren? En hoe kun je, zoals wij dat noemen, de reis van de gast zo aangenaam mogelijk laten verlopen? Dat vraagt training en een goede begeleiding."
Natuurlijk is dat niet het enige, vervolgt Thijssen, die werkzaam is voor websites als Bierbewustzijn.nl en Bierproeven.nu en tevens het boek Bierboek met Schuim schreef. “Alles begint met een goede menukaart”, vindt hij. “Snacks moeten daarop duidelijk vermeld staan, of je kiest voor een aparte borrelkaart.”
Presentatie is daarbij misschien wel belangrijker dan ooit, meent Thijssen. Niet alleen als het gaat om de menukaart, maar ook qua borrelhapjes. “Mensen hebben tegenwoordig te maken met hogere kosten, dus ze zijn kritischer op hun uitgaven geworden”, ziet hij.
“Daardoor zie je ook dat de wens om kwaliteit is toegenomen de afgelopen jaren. De manier van verkopen, adviseren én de manier van presenteren speelt een grote rol. Je kunt een schaal bitterballen neerzetten met een likje mosterd óf je kleedt het wat feestelijker aan. Bij dat laatste scenario heeft een gast een hogere kwaliteitsbeleving.”
Maar ook hierbij geldt: kennis is kassa. Biersommelier Mathijs Schippers hoopt dat horecapersoneel steeds kundiger wordt als het gaat om pairings van bier en borrelsnacks. “Zodat je, als een gast een bier bestelt, kunt zeggen: als u dit samen eet, dan gebeurt er dit of dat. Dan is de beleving van je gasten vele malen beter en groter. En zorg je voor een langere houdbaarheid van je gasten in je zaak.”
Aan Schippers, als sommelier gespecialiseerd in bieren, de vraag welk bier het beste past bij welke borrelsnacks. Hij noemt de Kaas Borrelmaatjes®, een smaakvolle mix van vier populaire kaassnacks, elk met een uniek profiel. De mix bevat een Mini Nacho Cheese-bite van Mora, een Mini Kaaskroket van De Bourgondiër, een Mini Kaassoufflé van Souflesse en een Mini Chili Cheese Nugget van Mora.
Wat daar goed bij aansluit? “Bij de Mini Nacho Cheese-bite past alcoholvrij bier het beste of een bier met een lage intensiteit”, legt hij uit. Thijssen: “Bij de Mini Kaassoufflé van Souflesse kun je kiezen voor Vrijwit van Brouwerij ’t IJ. Die twee zijn perfect in balans. De Mini Kaaskroket van De Bourgondiër past goed bij een Weizen-bier, waarbij het koolzuur van het bier in feite het vet aanvalt. Dat zorgt voor een unieke smaakbeleving.” Schippers tipt een IPA of een mooi blond bier bij de Mini Chili Cheese Nugget van Mora.
Kansen liggen er ook bij de High Beer, een bierproeverij waar hapjes bij kunnen worden besteld, vindt Thijssen. “Vaak zie je nu nog dat er zomaar een schaal met bittergarnituur bij vier verschillende bieren worden neergezet”, weet hij. “Maar ik denk dat je er als horecaondernemer goed aan doet om dan bij elk bier vier specifieke snacks te presteren. Dat vraagt natuurlijk wat meer van je keuken en van het barpersoneel, maar in tijden waarin alles draait om beleving kun je hiermee echt het verschil maken.”
En dat laatste is niet te onderschatten, besluit Thijssen. “Een goed borrelmoment vervangt steeds vaker een bezoek aan een restaurant. Op het terras liggen dus zeker kansen."