Meer snackverkoop op het terras? Deze ondernemers weten hoe

Van Geloven - Terrasgids

Meer snackverkoop op het terras? Deze ondernemers weten hoe

Els Herrijgers en Koen Funk runnen beide succesvolle zaken: een frituur in Sint-Lenaarts en een biercafé-grill in Middelburg. Wat zijn de favoriete snacks van hun gasten, hoe verloopt het terrasseizoen en wat zijn hun top tips voor meer omzet?

 

Els Herrijgers en haar man Bram Joosen ontvangen tot honderd gasten op het terras van hun frituur ’t Keteltje, met dertig zitplaatsen buiten vanaf augustus. Het zomerseizoen is hun hoogseizoen, met gasten die vaak langer blijven dan in de winter. Koen Funk van Biercafé & Grill De Vliegende Hollander merkt weinig verschil tussen zomer en winter qua drukte, maar ziet in de zomer vaak Belgische en Duitse toeristen, terwijl in de winter meer lokale gasten komen.
'In de wintermaanden hebben we piekuren, en in de zomer is de drukte meer verspreid'

Snacks geven een boost in je omzet

Om gasten langer te laten blijven bij mooi weer, plaatste Herrijgers een speeltoestel naast het terras. "Een echte tip als je de ruimte hebt. Families blijven langer zitten, kinderen spelen en ouders genieten. Ze bestellen vaak snacks en drankjes aan de toonbank. We geven een elektronisch oproepsysteem mee, zodat ze zelf hun bestelling ophalen wanneer die klaar is. Werkt perfect!". Funk heeft bediening op zijn terras en zijn bitterballen van De Bourgondiër zijn het hele jaar door favoriet.

"Logisch, want ze zijn de beste: de smaak, textuur van de vulling, het knapperige korstje en de grootte kloppen gewoon." Zijn bitterballen wonnen twaalf jaar geleden de officieuze prijs voor beste bitterballen van de stad. "Een Belgische vereniging beoordeelt jaarlijks de bitterballen van verschillende steden op kwaliteit, prijs/kwaliteit, opmaak en frituurvet. Toen ze Middelburg bezochten, wonnen wij de eerste prijs. Sindsdien staan ze op de kaart als 'de lekkerste bitterballen sinds 2012', wat altijd gasten aantrekt."

Bij ’t Keteltje zijn de Sito® Gold, frikandel, viandel® en kipfingers van Mora® en kippets van Ad van Geloven erg populair. Om haar snackomzet te verhogen, maakt Herrijgers gebruik van reclame-uitingen van Van Geloven: “Op de toonbank of via displays vragen we aandacht voor nieuwe snacks. Dat werkt echt. We verkopen ook veel drankjes en ijsjes, wat altijd lekker is naast de snacks en frietjes.”

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van-geloven-terras
Afbeelding ter illustratie. Tafel op het terras met snacks

Altijd een feestje

Funk is niet alleen enthousiast over zijn bitterballen, maar ook over de Borrelmaatjes® op de biteskaart, die hij ‘schaaltje bruin fruit’ noemt: “Minivarianten van de beste snacks, zonder in te boeten op kwaliteit. Super!” Zijn tip is om altijd een oneven aantal bitterballen op de kaart te zetten: “Gasten bestellen vaak één extra om gedoe te voorkomen. Op jaarbasis levert dat misschien wel 40 extra dozen op.” Daarnaast raadt Funk aan om een feestje te maken van de presentatie van snacks: “Gebruik een mooie plank, een blaadje sla en twee sausjes in plaats van één. Zo rechtvaardig je een iets hogere prijs.”
Artikel delen