Trend: meer culinair comfortfood op de kaart

Trend: meer culinair comfortfood op de kaart

2021 wordt het jaar van comfortfood in een culinair jasje. Niet alleen sterwaardige snacks en hoogwaardige broodjes om zelf van te genieten, maar ook stoofschotels die je samen deelt. Een slimme en welkome trend, vindt Sharon van Lokhorst, hoofdredacteur van onlinefood magazine FavorFlav. Ze vertelt er meer over in dit artikel, dat is verschenen in het glossy bewaarmagazine Trending Topics (zie onder).

Tekst: Carolien Dircken    Beeld: Tony Perez en Ingrid Hofstra

Chefs die low food een upgrade geven: niets nieuws. Schilo van Coevorden, Sergio Herman en Ron Blaauw maakten al met succes kroketten, frikandellen en friet al tot sterwaardige snacks. Maar dit jaar gaat culinair comfortfood écht een vlucht nemen, voorspelt Sharon van Lokhorst van FavorFlav. Steeds meer restaurants gaan aan de haal met ogenschijnlijk simpele gerechten die een bijzondere upgrade krijgen.

Snack met signatuur

culinair Comfortfood

“Corona heeft daar natuurlijk aan bijgedragen”, zegt Van Lokhorst. “Mensen hebben enorme behoefte aan comfortfood: vette gerechten met veel smaak, én aan gerechten die ze makkelijk ‘on the go’ kunnen eten. Denk aan waanzinnig goede broodjes (met bijvoorbeeld gefrituurde kip), streetfood en natuurlijk loaded fries. Chefs kunnen aan zulke gerechten en snacks een eigen signatuur geven, met hoogwaardige producten.”

Tijdens de lockdowns zijn steeds meer (top)restaurants dit al gaan aanbieden. Soenil Bahadoer trok Nederland rond met een foodtruck met ‘mama’s home food’ en The Breda Group boekte succes met tosticoncept Paindemie. “Ik verwacht niet dat dit soort initiatieven na de lockdown verdwijnen”, zegt Van Lokhorst. “Restaurants kunnen met dit toegankelijke ‘snackconcept’ een bredere doelgroep aanspreken en extra omzet draaien. Je bent gek als je dat laat liggen.”

Slim en duurzaam inkopen

Volgens van Lokhorst biedt het veel voordelen om in te zetten op één hoogwaardige snackspecialiteit, als takeaway of op de kaart. “Als je je op één kwaliteitsproduct concentreert, kun je slim en duurzaam inkopen, omdat je veel minder waste hebt. En als je weer kunt opschalen, is het ook fijn om een relatief makkelijk te bereiden specialiteit te kunnen aanbieden.”

Bij elke trend hoort ook een tegenbeweging, geeft Van Lokhorst aan. “Dus naast de culinaire snacks die je alleen eet, gaan we ook veel comfortfood zien dat je juist samen eet. Denk aan Spaanse paella, Franse bouillabaisse en stoofschotels met een kruidige twist, zoals jollof, het populairste rijstgerecht van West-Afrika. Want eten verbindt. En mensen verlangen meer dan ooit naar weer samen aan tafel.”

Comfortfood

De comfortfood trends volgens Van Lokhorst:

  • Lunchen wordt het nieuwe dineren
  • Hoogwaardige, culinaire tosti’s worden een hit. "Niks is te gek."
  • Dat geldt ook voor de zogenaamde ‘Sando sandwiches’. Deze Japanse sandwiches van melkbrood kun je naar wens vullen, bijvoorbeeld met wagyu beef.
  • Een revival van de Rueben sandwich, het befaamse Amerikaanse broodje met runderpastrami.
  • Bijzondere signature broodjes. “Zoals de Hotdoctopus to-go van Sjefietshe. En die mag best wat kosten.”
  • Broodje gefrituurde kip. “En dan echt heel goed klaargemaakt. Gaan we heel veel zien, goed om op de kaart te hebben.”
  • Truffelmayonaise. “Door steak tartare, over friet: truffelmayo gaat een enorme vlucht nemen.”

Trending Topics 2021

Op 1 februari verscheen Trending Topics: het dubbeldikke bewaarexemplaar dat Entree uitbracht in samenwerking met Horecava. In dit magazine komen meer food-verhalen, maar ook andere trendonderwerpen voor 2021 aan bod, zoals bier, koffie en design. De eenmalige glossy is bestemd voor professionals uit de hele horecabranche. Meer dan 50.000 van hen krijgen het stijlvolle bewaarnummer gratis toegestuurd (de abonnees van Entree Magazine én alle ‘prime’ bezoekers/relaties van Horecava). Daarnaast wordt het magazine digitaal verspreid onder de abonnees van de wekelijkse nieuwsbrief van Entree Magazine én die van Scoops, de maandelijkse nieuwsbrief van Horecava. Nog eens goed voor 150.000 adressen.

Lees het magazine Trending Topics 2021 nu online!

Artikel delen