Yama: Van specialist in Japanse keuken naar gids in New Asian Cuisine

Yama Omakase Sushi

Yama: Van specialist in Japanse keuken naar gids in New Asian Cuisine

Bij Yama draait alles om smaak, kwaliteit en inspiratie. Al bijna zestig jaar is het familiebedrijf een vertrouwd gezicht in de horeca dankzij het Japanse fundament, met iconische producten zoals Kikkoman-sojasaus. Maar wie vandaag met Yama werkt, merkt dat het bedrijf is uitgegroeid tot een gids voor chefs die hun keuken willen verrijken met de New Asian Cuisine.

Foto's: Arjan Smalen

Yama bezoekt chefs door het hele land, van bedrijfsrestaurants tot sterrenzaken. Niet alleen om producten te verkopen, maar vooral ook om te inspireren. “We praten over smaak, een signatuur, iets wat een gerecht bijzonder maakt en hoe je Japanse en andere Aziatische invloeden kunt toepassen in de keuken.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Yama Teriyaki Noodles
Teriyaki Noodles

Japanse specialist

Yama bestaat inmiddels bijna zestig jaar. Het bedrijf van de familie Ma bouwde zijn reputatie op als specialist in authentieke Japanse producten, met Kikkoman-sojasaus als een van de bekendste iconen – en bracht daarmee de hartige umami-smaak bij een groot publiek. Vanuit die basis groeide een breed assortiment aan bijzondere sauzen, marinades, azijnen, bouillons en specerijen voor de Japanse keuken – met altijd het Japanse kwaliteitsbesef als norm.

Sushiazijn

Tegelijkertijd evolueren de chefs en verandert daarmee ook het gebruik en interpretatie van producten. Een treffend voorbeeld hiervan is sushiazijn. Ooit bedoeld om rijst op smaak te brengen met de klassieke mix van rijstazijn, suiker en zout, maar inmiddels staat het in vrijwel elke professionele keuken én zelfs bij mensen thuis in het keukenkastje. “We zien hoe de sushiazijn nu overal voor gebruikt wordt – van dressing voor salades tot marinades - behalve voor rijst.”

En ook de gastronomie verandert snel; chefs kijken over grenzen heen. Ze mixen bijvoorbeeld de Japanse en Peruaanse technieken en ingrediënten in de Nikkei Cuisine, combineren Koreaans met klassiek Frans of maken signature dishes waarin alle continenten samenkomen.

Premium convenience

Keukens staan onder druk: minder personeel, hogere kosten en tegelijkertijd nemen de verwachtingen van de gasten toe. Yama ontwikkelt daarom producten die chefs helpen zonder hun signatuur aan te tasten. Je zou het premium convenience kunnen noemen: gewoon een hele goede basis zoals de Thaise curry’s, maar ook gemarineerde vis en authentiek Japans fingerfood onder de naam Ichiban.

Producten die arbeidsintensieve stappen uit handen nemen, zodat je tijd overhoudt voor verfijning en presentatie. “Dat werkt niet alleen in fine dining, maar juist ook in brasserieën, ketenconcepten en bedrijfsrestaurants.”

New Asian Cuisine

Die ontwikkeling sluit aan bij de koers die Yama de laatste jaren vaart: van pure Japan-specialist (‘dat zijn we nog altijd’) naar gids in New Asian Cuisine. Het DNA blijft Japans, maar het bedrijf omarmt ondertussen ook authentieke smaken uit onder meer Thailand en Korea. Mét dezelfde hoge kwaliteitsdrempel.

Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van curry’s. “Om continu op de hoogte te blijven en onszelf te inspireren, reizen we veel door Azië en proeven we ter plekke veel lokale specialiteiten. Bijvoorbeeld de ondertussen wereldberoemde Thaise curry’s. Grondstoffen, waaronder Thaise basilicum, smaken daar bijvoorbeeld gewoon heel anders dan hier. Naast Thaise hebben ook Koreaanse invloeden inmiddels een vaste plek gekregen in het assortiment.”

‘We laten zien hoe chefs in Azië het doen, maar wat ga jij ermee maken?’

Meer dan een leverancier

Wat Yama onderscheidt, is de rol van kennispartner. Het chefsteam deelt technieken, smaakcombinaties en toepassingen via keukensessies, trainingen en beurzen zoals in januari ook op Horecava 2026. Daarbij draait het altijd om de vraag: hoe kan een chef of ondernemer met smaken werken die passen bij zijn concept en bij de verwachtingen van zijn gasten? “We laten zien hoe de chefs in Azië het doen, maar we vragen vooral: wat ga jij ermee maken?”

*Tekst gaat verder onder de foto.
Links: teriyaki, rechts: wasabi

Yama Yakitori Yama Wasabi schaven

Over Yama

Yama is al bijna zestig jaar importeur van Japanse en andere Aziatische ingrediënten, waaronder oosterse sauzen, kruiden en dranken, sushi-benodigdheden en non-foodproducten. De authentieke producten van vertrouwde leveranciers uit hun rijke netwerk zijn verkrijgbaar bij de bekende horecagroothandels. Bezoek Yama op Horecava 2026 in Hal 8 bij stand 08.220.

Ontdek meer

Artikel delen