Ambachtelijk koken en duurzaamheid gaan hand in hand bij restaurant Sukerieje in Zwolle. Het is de overtuigde visie van de jonge chefkok/eigenaar Yannick Roodhof. “We worden erom geroemd en vaak ook om benoemd.”
Foto's: Pim Ras
Yannick Roodhof (31) weet nog goed wat hij jaren geleden in zijn schriftje opschreef tijdens de koksopleiding aan de Cas Spijkers Academie in Almelo. Namelijk: voor mijn dertigste heb ik een eigen restaurant. Zijn ouders, ook ondernemers, hadden het hem nog zo afgeraden. Te onregelmatige werktijden, te hard buffelen, waarschuwden zij. “Maar ik heb mijn grote droom toch maar waargemaakt”, glimlacht Roodhof. “Het is gelukt.”
De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Sinds het voorjaar van 2023 - Roodhof was toen 29 jaar - bestiert hij met zijn team Sukerieje, een creatief, ambachtelijk fine dining-restaurant in Zwolle. “We proberen hier zo duurzaam mogelijk te koken”, legt Roodhof uit. “Eerst kijken we naar de groenten van het seizoen, daarna naar wat voor vis of vlees daar bij past. We bouwen een gerecht om de groenten van dat moment heen.”
Roodhof is daar niet zomaar op gekomen. Hij leerde de kunst van het koken bij Niven in Rijswijk en - later - De Lindenhof (**) in Giethoorn. “Met name door chefkok Niven Kunz, een van de stichters van Dutch Cuisine, werd ik geprikkeld over de vraag hoe ik zelf een restaurant zou inrichten”, verklaart hij.
“Wat is nou een duurzaam bedrijf? Hoe kun je toekomstbestendig koken? Steeds meer jonge chefs zie je zichzelf de vraag stellen: wat is nu écht nodig om op het bord neer te leggen? Daar moet een verhaal bij zijn, want daar zijn mensen naar op zoek tegenwoordig. Wij proberen ons te onderscheiden met onze vegetarische keuken. Daar worden we om geroemd en vaak om benoemd.”
Groenten spelen een cruciale rol in de carrière van Roodhof. Hij ziet zichzelf nog staan als afwasser in de keuken van Herberg ’t Plein, een eetcafé in Meppel. Dertien, veertien jaar oud was hij toen. “Op een dag zei de kok: ik heb het heel erg druk, kun jij misschien de champignons doen?” herinnert Roodhof. “Even later stond ik zes kratten champignons in stukken te snijden. Ik zag toen het cultuurtje, de wereld eromheen en merkte dat ik dat leuk vond. Natuurlijk, de horeca is fysiek zwaar en hard werken, maar je haalt ook veel voldoening uit een werkdag.”
De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Het plantte een zaadje voor zijn latere ondernemersdroom. Vanuit Dalfsen, waar Sukerieje eerst zat, nam Roodhof het stokje over richting Zwolle, waar het nu twee jaar gevestigd is in het Hopmanshuis, een voormalig pakhuis in het centrum. “Tijdens het schrijven van je ondernemersplan mijmer je vooral over de leuke dingen”, ervoer Roodhof. “Je bent totaal niet bezig met zoiets als personeelszaken, waar je op school misschien twee lesjes over hebt gehad, of regelgeving vanuit de gemeente. Dat is soms best complex. Er zijn genoeg ondernemers die door schade en schande wijzer zijn geworden.”
Roodhof bleef veel bespaard dankzij de samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland (KHN). “Zij zijn vooral goed in zaken waar je zelf niet zo snel over nadenkt als horecaondernemer”, vindt Roodhof. “Bijvoorbeeld over de juridische regelgeving tussen een werkgever en werknemer."
"Wij hadden een jonge medewerker die zijn contract had opgezegd maar zich later bedacht. Hij wilde weer terugkomen. Vanuit menselijkheid wilde ik dat ook wel, maar zakelijk gezien was dat niet zo handig, omdat ik net iemand anders had aangenomen. We wisten dat we de procedures juist hadden gevolgd, maar in zo’n geval is het fijn om rugdekking te hebben van een partij als KHN.”
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Met zijn huidige team werkt Roodhof van dinsdag tot en met zaterdag verder aan Sukerieje. Zijn ambitie voor de toekomst? “Een Michelin-ster zou een geweldige eer zijn, maar dat moet niet de drijfveer zijn”, meent de jonge chefkok. “Een volle zaak hebben en dat mensen tevreden naar huis gaan, dat is al mooi genoeg.”
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is al ruim 140 jaar dé branchevereniging voor horecaondernemers. Met 17.000 leden zet KHN zich in voor een gezonde en krachtige horecasector. Ondernemers kunnen rekenen op persoonlijk advies, actuele informatie, ledenvoordeel en een sterke lokale, landelijke en Europese lobby. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendige horeca.