KHN waarschuwt: '21% btw-verhoging kost duizenden horecabanen'

Hotelkamer

KHN waarschuwt: '21% btw-verhoging kost duizenden horecabanen'

De Nederlandse hotellerie slaat alarm. De voorgenomen btw-verhoging op logies van 9% naar 21% dreigt verregaande gevolgen te hebben voor ondernemers, werknemers en de leefbaarheid in toeristische regio’s. Dat is de boodschap van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), die op 2 september het magazine ‘Slapeloze nachten - de gevolgen van 21% btw’ overhandigt aan de Tweede Kamer

Het magazine bevat aangrijpende verhalen van ondernemers uit hotels, B&B’s en vakantieparken. De centrale boodschap: hogere prijzen jagen gasten weg, investeringen worden stopgezet en banen staan op de tocht.

Verlies van concurrentiepositie

Volgens KHN-voorzitter Marijke Vuik treft de btw-verhoging de hele gastvrijheidssector: “Deze ondernemers maken Nederland gastvrij en aantrekkelijk. Ze zijn een enorm belangrijke schakel in onze maatschappij, ze creëren verbinding.” Ze benadrukt dat de maatregel niet alleen ondernemers raakt, maar ook de sociale en economische structuur van regio’s.

'Om te kunnen investeren hebben we goede bedrijfsresultaten nodig'

Die impact wordt breed herkend door ondernemers. Angelique Joosten van Recreatiepark de Leistert stelt: “Om te kunnen investeren hebben we goede bedrijfsresultaten nodig. Zo’n btw-verhoging drukt ons resultaat enorm. Het raakt aan duurzaamheidsambities die nu bij veel bedrijven op de schop zullen gaan, maar ook aan de vitaliteit van de regio.”

De cijfers op een rij

  • Aantal hotels in Nederland: 3.842
  • Jaaromzet hotelbranche: €8,6 miljard
  • Aantal werknemers: 88.000
  • Verwachte daling in overnachtingen: tot 30%
  • Verwachte lagere bestedingen door buitenlandse gasten: €826 miljoen
  • Duizenden banen verdwijnen in horeca, vervoer, retail en recreatie

Banen op de tocht

Met deze cijfers in het achterhoofd wordt de urgentie van de oproep duidelijk. Volgens KHN kan de maatregel leiden tot verlies van duizenden banen – niet alleen in de horeca, maar ook in sectoren als vervoer, retail en recreatie.

Gijs Hendrikx van Theaterhotel Venlo stelt: “Nu wij de btw moeten doorberekenen aan de gast, verliezen we onze concurrentiepositie. Een hotelovernachting wordt steeds meer een luxe, zeker voor de middenklasse die nu bij ons te gast is.”

Ondernemers balanceren op het randje

De onzekerheid en druk lopen hoog op. Patrick Kerkhoven van WIN Hotels waarschuwt: “De stijgende kosten en btw-verhoging gaan zwaar op ons verdienmodel drukken en ons minstens 40% kosten. Als gevolg van deze opeenvolgende verhogingen zullen wij lopende investeringen afronden, maar daarna een investeringsstop instellen.”

Het domino-effect van deze maatregel wordt onderschat

Voor kleinere ondernemers aan de grens, zoals Rien Mol van Landgoed het Rheins, is de situatie extra nijpend: “Hoe dichter bij de grens, hoe groter de zorgen.”

Roep om actie

KHN roept de politiek op om de gevolgen van de maatregel serieus te nemen. “Het domino-effect van deze maatregel wordt onderschat. We moeten ons laten horen”, zegt Camille Oostwegel van de Oostwegel Collection. En dat is precies wat KHN met het magazine beoogt.

Het volledige magazine ‘Slapeloze nachten’ is beschikbaar via KHN en biedt een indringende inkijk in de zorgen en verhalen van horecaondernemers in heel Nederland.

Artikel delen