Horecaondernemer Yuri Hegge: 'In deze tijd denk je: hoe kan ik goedkoop inkopen?'

Horecaondernemer Yuri Hegge
Tags: bier

Horecaondernemer Yuri Hegge: 'In deze tijd denk je: hoe kan ik goedkoop inkopen?'

De Vlaming Yuri Hegge, die al lang in Amsterdam woont, zette in de hoofdstad mooie horecaconcepten neer, zoals Foeders en het Lagerhuys. Van beide zaken heeft hij afscheid genomen, maar de plannen voor nieuwe horeca liggen al klaar. Hij heeft een ongekend netwerk in de bierwereld en ziet diverse signalen dat het minder gaat.

Tekst: Gerard Molenaar

Foto: Pim Ras

"Ik had in 2015 met Rick Kempen al gesprekken over hoelang het nog door zou kunnen gaan in Nederland, met die extreme groei van het aantal brouwerijen. Toen al dachten we dat het veel te veel werd. Maar de groei bleef en ook corona veranderde daar niets aan. Maar nu merk je toch dat brouwerijen en speciaalbierwinkels sluiten," zegt Yuri Hegge. Hij is op dit moment bezig met een nieuw horecaconcept dat niet alleen meer om bier draait, maar ook om jenever, cider, natuurwijn en koffie, bijvoorbeeld. Zijn netwerk in de bierwereld is fenomenaal en, met name in België, kent hij heel veel brouwers goed.

Minder sours

"Ik sprak onlangs met drie Belgische brouwers over hun programma zure bieren en tot mijn grote schrik zeiden ze alle drie dat ze ermee gingen stoppen of het flink zouden afschalen omdat op dit moment efficiëntie voorop staat. Omdat het voor een klein publiek aantrekkelijk is en qua productie arbeidsintensief, verleggen brouwers de aandacht naar meer efficiënt te produceren bieren. Dat zijn dus heel sterke signalen dat er iets aan het veranderen is," zegt Hegge.

Kritisch inkopen

Dat er brouwerijen dichtgaan, vindt hij niet vreemd, want die schifting moest er een keer komen, gezien het enorme aanbod en bijgevolg, de grote concurrentie. Nu hij een nieuw concept aan het voorbereiden is en zich ook op inkoop oriënteert, valt hem op dat kwaliteitspilseners in België, als ze van middelgrote brouwerijen komen, aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland.

Een vat van 20 liter pils van goede naam kan wel € 25 goedkoper zijn. Die conclusie trekt hij aan de hand van offertes die hij heeft gekregen. "In deze tijd denk je toch vooral: hoe kan ik goedkoop inkopen?" In zijn nieuwe zaak zal hij vooral Belgische bieren voeren. Tegen stamkroegprijzen, zoals hij dat noemt. "Hoewel het bij de kleine Nederlandse brouwerijen wel beter is geworden, heb ik bij Belgische bieren minder kwaliteitsissues."

Saai

In Amsterdam, waar hij inmiddels al vele jaren woont, ziet hij Duitse bieren opkomen. Hij vindt overigens dat Amsterdam op biergebied wat saai is, omdat er niet veel verandert. “De bekende speciaalbiercafés zijn er nog steeds en de nieuwe zaken die er intussen zijn bijgekomen zijn vaak ook weer verdwenen.”

Hegge ziet minder interesse voor speciaalbieren bij consumenten na COVID, door de kort daaropvolgende prijsstijgingen. Door de hoge inflatie hebben consumenten minder te besteden. Dat een bekende speciaalzaak in Eindhoven moet sluiten, vindt hij veelzeggend. Ook een noodkreet van een horecaondernemer op Facebook - "waar doe ik het eigenlijk voor" - is hem bijgebleven. "Veel horecaondernemers hebben het moeilijk."

Artikel delen