Kwaliteit
Een cocktailbar die rust, kalmte en verfijning uitstraalt in alle facetten van het concept is nieuw in Nederland. Hier kom je voor de totaalbeleving. Smaak is leidend in de cocktails. Bijzonder zijn de op maat gemaakte clear ice-blokken. Je merkt aan alles dat de bartender jarenlang als chef heeft gewerkt. Diverse keukentechnieken en verrassende ingrediënten als soya, pompoen en mosterdzaad - ingrediënten die je niet snel in een cocktail verwacht - maken deze cocktails tot buitencategorie. De non-alcoholische cocktail(s) bewijzen bovendien dat je met dit soort ingrediënten geen alcohol nodig hebt om complexiteit en smaak te geven.
Cocktailkaart
Het ontwerp van de cocktailkaart is in lijn van het interieur: minimalistisch en eenvoudig. De kaart straalt dezelfde kalmte uit als de zaak en de bartenders. Typografie, lay out, papier; er is tot in detail over nagedacht. De cocktailnamen bestaan uit één enkel woord, zoals noto, raw, kemuri en een simpele illustratie geeft aan welk glas wordt gebruikt. De omschrijving bestaat uit drie woorden, wat wel wat inlevingsvermogen van de bezoeker vereist.
De kaart telt vier cocktails en vier highballs en dit verandert elke vier weken. Steeds opnieuw een mooie beleving dus. Buiten de kaart om kunnen de bartenders je ook verrassen en elke cocktail is ook in een non-alcoholische variant te verkrijgen.
Portfolio
Less is more is hier het devies. Elke fles heeft een doel. Je vindt hier spirits die je niet snel ergens anders zou vinden. Buiten de voor de hand liggende Japanse en Scandinavische invloeden is er natuurlijk ook mezcal op de backbar. De bartenders zijn deskundig en de passie straalt van ze af. Elke fles is dan ook een bewuste keuze geweest.
Sfeer
Taru scoort hier hoog. Het interieur is echt een geheel, de minimalistische stijlen van Scandinavië en Japan worden mooi met elkaar verbonden. De sfeer weerspiegelt in alles kalmte, simplisme en oog voor detail. Pièce de résistance is toch echt wel de bar (eigenlijk is het meer een chef’s table) met z’n lage zitjes. De jury is van mening dat de leukste plek in een zaak, die aan de bar zou moeten zijn en dat is hier zo. Vanuit elke zitplaats zie je de bar en ook wat de bartender creëert zonder dat de bar als een podium aanvoelt. Mooi!
Ondernemerschap
De ondernemers hebben zeer duidelijk voor ogen wat ze willen met deze bar en voeren dat tot in detail uit met groot gevoel voor smaak en design. Deze bar wil niet alles voor iedereen zijn, maar juist heel specifiek een eigen doelgroep creëren. In de grote steden is dat makkelijker dan in Haarlem, maar door trouw te blijven aan het concept en het consequent door te voeren lukt dat voortreffelijk.