Zó communiceer je over allergenen in de horeca

Zó communiceer je over allergenen in de horeca

Voor de meeste mensen is uit eten gaan een plezierige ervaring; lekker met vrienden of familie bijpraten of genieten van eten dat je waarschijnlijk niet snel zelf zou maken. Maar voor mensen met voedselallergieën kan het een hele opgave zijn om buiten de deur te gaan eten. Voor veel horecazaken liggen er daarom nog kansen om gasten met voedselallergieën een plezierige ervaring te geven. Wij hebben de allergenen communicatie samengebracht tot 3 stappen.


allergenen

  • Stap 1: begin al online met communiceren over allergenen
  • Stap 2: wees duidelijk over allergenen op je menukaart
  • Stap 3: neem je gasten met allergieën serieus

1. Begin online met communiceren over allergenen

In veel gevallen speelt het restaurant al vroeg in op de wensen voor gasten met een voedselallergie. Dat begint al bij de oriëntatiefase van de gast op internet. Op de website van veel restaurants is vaak nog onduidelijk hoe de zaak omgaat met verschillende allergie en welke opties er zijn. Door de allergenen aanpak al vroeg duidelijk te maken wordt de angst om te reserveren weggenomen.

2. Wees duidelijk over allergenen op je menukaart

Stap 2 is ervoor zorgen dat de gasten met voedselallergieën zich ook op hun gemak voelen bij hun middag of avond uit. Voedselallergie is namelijk een serieuze zaak. Je kan er heel ziek van worden en in sommige gevallen kent een allergische reactie een dodelijke afloop. Zo is in 2018 de destijds 18-jarige Owen Carey overleden na het eten van een burger die melkbestanden bevatte. Owen had zijn allergie wel bij het personeel aangegeven maar deze is niet goed doorgekomen of serieus genomen.

Hoe allergie-informatie door het restaurant wordt gepresenteerd, kan cruciaal zijn voor het verbeteren van de ervaring allergische gasten. De allergie-informatie moet echt duidelijk op de menukaart gepresenteerd worden of gemakkelijk benaderbaar via een QR-code die doorverwijst naar een webpagina. Hierdoor voelen de gasten zich op hun gemak om over hun allergieën te praten en zeker te weten dat ze geen informatie missen.

3. Neem je gasten met allergieën serieus (dus train je personeel)

Stap 3 is ervoor zorgen dat het personeel de gasten met allergieën serieus nemen en niet afdoen als ‘dat stelletje zeikerds van tafel 3’. Het personeel is key in het creëren van vertrouwen bij de gast. Goed opgeleid, bekwaam en empathisch personeel is belangrijk om de restaurant beleving naar een hoger niveau te brengen.

Weet je even niet of een gerecht allergenen bevat? Maak dan gebruik van de optie allergenen in Horeko Kitchen Manager. Per ingrediënt zijn de allergenen bekend en op basis van het recept laat Horeko zien welke allergenen er in een gerecht zitten. De informatie is altijd actueel en makkelijk door je team aan de gasten te communiceren.

Artikel delen