

Horeca cao: wat moet je als werkgever doen tegen seksuele intimidatie?
Van cupmaten raden tot 'seksappjes'. Seksuele intimidatie op de horecawerkvloer, het gebeurt en óók in jouw zaak. Als werkgever wil je dat natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen en jouw medewerkers hiertegen beschermen. Dat ben je volgens de Arbo-wet bovendien verplicht. Hoe doe je dat? Wat staat er in de horeca cao? En hoe ga je om met een melding van seksuele intimidatie?
Wat is seksuele intimidatie?
Seksuele intimidatie is gedrag met een seksuele lading waardoor een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie ontstaat. Denk aan verbaal gedrag, zoals opmerkingen, e-mails, appjes of seksueel getinte afbeeldingen of filmpjes laten zien, maar ook aan non-verbaal gedrag, zoals gebaren of gezichtsuitdrukkingen. Ook fysiek gedrag of het ongewenst aanraken valt onder seksuele intimidatie.
Verplicht: risico in kaart brengen
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor veilige en gezonde werkomstandigheden. Sinds kort is de aandacht voor grensoverschrijdend gedrag verder aangescherpt, mede door maatschappelijke ontwikkelingen zoals #MeToo en andere publieke incidenten. Heeft jouw horecazaak meer dan 50 medewerkers, dan ben je volgens de horeca cao verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen.
Je moet beleid maken om seksuele intimidatie te voorkomen én om het aan te pakken als het zich toch voordoet. Volgens de Arbo-wet moet dit in kaart worden gebracht in een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Hierin staan alle arbeidsrisico’s, waaronder seksuele intimidatie.
Op basis van de RI&E moet je als werkgever een plan van aanpak maken. Hierin geef je onder meer aan wat je doet om seksuele intimidatie te voorkomen, zoals voorlichting en het opstellen van gedragsregels. Vervolgens informeer je je medewerkers hierover, bijvoorbeeld tijdens werkoverleggen of trainingen.
Samen regels opstellen
Het is een idee om samen met het personeel gedragsregels op te stellen over sociale veiligheid. Hoe wil je dat er met elkaar wordt omgegaan? Wat kan nog, en waar ligt de grens? Er is meer draagvlak voor beleid als je samen de normen bepaalt. Voor kleinere horecazaken, waar vaak minder dan 50 medewerkers werken, kan dit een laagdrempelige manier zijn om de werkvloer veiliger te maken.
Zijn de gedragsregels opgesteld, bespreek ze dan regelmatig met je personeel, bijvoorbeeld tijdens werkoverleggen of functioneringsgesprekken. Overweeg ook om medewerkers een anonieme enquête te laten invullen om te achterhalen waar zij zich ongemakkelijk of onveilig voelen.
Een melding van seksuele intimidatie, wat nu?
Wat moet je eigenlijk doen als seksuele intimidatie tóch gebeurt en iemand van je team je daarover informeert? Zorg dat je zorgvuldig met de melding omgaat, tipt het College voor de Rechten van de Mens.
- Neem elke melding serieus: Schep een veilige omgeving waarin medewerkers het gevoel hebben dat ze hun verhaal kunnen doen.
- Onderzoek zorgvuldig: Voer hoor en wederhoor uit. Bespreek de zaak alleen met betrokkenen en zorg dat anderen niet kunnen meeluisteren. Geef geen oordeel, maar richt je op het achterhalen van de feiten.
- Schakel hulp in: Overweeg om een externe vertrouwenspersoon of een deskundige in te schakelen om een melding professioneel te behandelen.
Modelprotocol ongewenst gedrag
Koninklijke Horeca Nederland heeft een modelprotocol ‘Ongewenst gedrag en huis- en gedragsregels’ opgesteld dat jij als werkgever kunt gebruiken als een van de maatregelen om je personeel een veilige werkomgeving te bieden. Daarnaast zijn er diverse digitale hulpmiddelen beschikbaar, zoals meldapps, waarmee medewerkers anoniem ongewenst gedrag kunnen rapporteren.
Nieuwe aandachtspunten voor werkgevers
- Inclusiviteit en sociale veiligheid: Zorg ervoor dat gedragsregels en trainingen aandacht besteden aan kwetsbare groepen, zoals LHBTQ+-werknemers en medewerkers met diverse culturele achtergronden.
- Gebruik technologie: Maak gebruik van tools zoals anonieme meldapps of e-learningmodules over grensoverschrijdend gedrag. Dit verlaagt de drempel om incidenten te melden en zorgt voor meer bewustwording.
- Wet bescherming klokkenluiders: De aangescherpte wetgeving biedt extra bescherming aan medewerkers die misstanden willen melden. Dit kan ook relevant zijn bij meldingen van seksuele intimidatie.
.jpg)
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen