De drie vrienden Jochem Becker (30), Ivo van Rijmenam (29) en Job Batstra (31) maakten hun droom waar: aan de Geldersekade in Amsterdam opende hun restobar No Nonsense. Een plek waar eten en borrelen naadloos in elkaar overlopen — met de sfeer van een kroeg én het comfort van een goed restaurant. “We misten in de stad een toegankelijke zaak met fijne service, goed eten én een gezellige bar.”
Tekst: Madelief de Weerd
Foto's: Lars Verkroost en Studio Soon
"Als we het nu niet doen, doen we het nooit meer.” Dat dachten Jochem Becker, Ivo van Rijmenam en Job Batstra eind vorig jaar, toen ze met z’n drieën besloten hun kantoorbaan op te zeggen en vol voor de horeca te gaan. Ze hadden alle drie de hotelschool gedaan en werkten daarna onder andere in de marketing, events en catering. Toch begon het gemis van de horeca steeds meer te knagen.
Het balletje ging rollen toen Becker zijn zwager, die actief is in het Amsterdamse vastgoed, vroeg of hij misschien een pand wist. “Die had toevallig een mooie locatie aan de Geldersekade”, vertelt Becker. “We gingen kijken en waren op slag verliefd. We twijfelden geen moment: híér wilden we onze restobar openen. En dus zijn we er volle bak voor gegaan.”
Het pand was al dertig jaar onaangeroerd, dus het trio sloeg letterlijk en figuurlijk de handen ineen: slopen, strippen, verbouwen. “We doen veel zelf. Vanaf dag één. Dat is zwaar als je geen ervaring hebt, maar ook heel bijzonder.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
Inmiddels is No Nonsense open en ontvangen de drie ondernemers dagelijks hun gasten. De zaak is precies geworden wat ze voor ogen hadden: een toegankelijke plek waar eten en borrelen naadloos in elkaar overlopen. De eyecatcher? Een grote ronde bar midden in de zaak, met zestien zitplaatsen en zicht op de keuken. Een plek die volgens Becker uitnodigt voor een gezellig praatje met de barman.
De menukaart is laagdrempelig: “Gewoon goed eten zonder fratsen. Geen over-de-top bordopmaak, maar kwaliteit en smaak. Alles is betaalbaar, maar er is zeker ook ruimte om uit te pakken voor wie dat wil. Zo hebben we bijvoorbeeld een ‘Nonsense-wijnkaart’ met bijzondere flessen voor wie iets speciaals zoekt.”
Reserveren kan alleen aan de bar of voor grote groepen. “Verder werken we met walk-ins. En wie moet wachten, kan alvast aan onze grote stamtafel borrelen.”
De zaak ligt op loopafstand van Amsterdam Centraal, waardoor ze behoorlijk wat aanloop hebben. Daarnaast ligt tegenover de restobar een hotel zonder f&b, waardoor ze ook ontbijt voor deze gasten verzorgen. “We willen de hele dag reuring in de tent. Of je nu langsloopt tijdens je ochtendwandeling of na je werk komt borrelen met vrienden: we zijn de hele dag open voor een breed publiek.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Om gasten te verwelkomen in een warme setting werkten de ondernemers samen met Horeca Sfeermakers. De rode draad in het interieur? ‘No Nonsense’, met het oog op kwaliteit en verbinding. De ronde, grote bar nodigt uit tot contact. Daarnaast zijn er lange banken en zitjes, waar je wat dichter op elkaar zit en gasten sneller met elkaar in gesprek raken.
Qua materialen is gekozen voor natuurlijke elementen: natuursteen, hout en roestvrijstaal, met een strakke maar stijlvolle afwerking. Becker: “Het voelt bijna als je huiskamer, maar dan wel eentje waar je je leuk voor aankleedt.”
De taken zijn inderling goed verdeeld: Batstra staat in de keuken en houdt zich daarnaast bezig met de financiën. Van Rijmenam neemt het restaurantgedeelte en het personeelsbeleid op zich, terwijl Becker verantwoordelijk is voor de bar en het contact met leveranciers. De marketingaanpak ligt in handen van Van Rijmenam én Becker samen. “We vullen elkaar goed aan, en dat voel je in alles wat we doen.”