In een Rotterdams pand met een kleurrijk verleden opent Tom Tieleman zijn nieuwste zaak: Tiel. Een plek waar mediterrane gerechten, gimmicks en scherpe prijzen samenkomen.
Tekst: Madelief de Weerd
Foto's: lvfFood
Wie de kaart van Tiel ziet, merkt meteen dat hier iets anders gebeurt dan in de gemiddelde Rotterdamse restobar. De tonijntompouce is zowel een gimmick als een volwaardig gerecht, er staat bananen-ganzenleverterrine op de kaart en een glas champagne kost ‘maar’ 9,25 euro. Het zijn bewuste keuzes van ondernemer Tom Tieleman, die kwaliteit toegankelijk wil maken en graag speelt met verwachtingen.
Maar de echte verrassing begint al vóór het eerste gerecht: de zaak huist namelijk in een pand dat eerder dienstdeed als krankzinnigenhuis, jeugdgevangenis én politiebureau. Het bouwbewijs van dat verleden hangt bovenaan de trap. Het is een knipoog naar de geschiedenis van het pand en de eigenzinnigheid van de zaak. “Zelf zijn we ook een beetje krankzinnig”, grapt Tieleman over zichzelf en zijn team.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Tieleman groeide op in een horecafamilie. Zijn vader runde onder meer de Euromast en Hotel New York, zijn zus Louise (winnaar Entree Awards 2025), oom en nicht volgden hetzelfde pad. De horeca was thuis alomtegenwoordig, en vanaf zijn tiende droomde hij van een eigen zaak. Jarenlang bouwde hij ervaring op: van werken in sterrenzaken tot het helpen bij de onderneming van zijn zus.
Daarna reisde hij naar wijnlanden over de hele wereld. “Elk mogelijk wijnland bezocht ik en uiteindelijk deed ik een opleiding tot sommelier”, blikt hij terug op die periode. De combinatie van fine-diningervaring en internationale wijnkennis vormt nu de basis van Tiel. De naam is een ode aan de familie waarin ondernemerschap diep verankerd zit.
Hoewel Tiel makkelijk als wijnbar zou kunnen functioneren, wil Tieleman dat het concept meer om het totaalplaatje draait. “Als mensen ‘wijnbar’ horen, denken ze aan wijnen gecombineerd met blokjes kaas en charcuterie. Maar hier kun je echt goed eten.” Volgens hem miste Rotterdam een plek waar keuken en wijn op hetzelfde niveau staan, zonder compromissen: én goed eten, én goed drinken.
Op de kaart staan gerechten om te delen met mediterrane invloeden. Gasten kunnen aan tafels zitten of plaatsnemen aan de chef’s table. Het ritme van de zaak sluit aan bij de tijdsgeest: snel, kwalitatief en sociaal. “Mensen hebben een korte spanningsboog en willen niet meer uren tafelen. Daarom zijn restobars nu zo populair: ze combineren tempo met goed eten. Dat is precies wat we hier bij Tiel ook doen.”
*Tekst gaat verder onder de foto's.
Bij dat snelle, toegankelijke concept hoort een interieur dat dezelfde energie uitstraalt — en precies daar zaten ook de uitdagingen. De verbouwing liep uit en de investering was fors, maar het resultaat is een design dat Tieleman omschrijft als 'on-Hollands'. Natuursteen, rvs, dieprode tinten en strategisch geplaatste spiegels geven het pand een internationaal karakter. Boven komt nog een eventruimte die ook als extra restaurantgedeelte kan dienen.
Volgens Tieleman haalt de keuken hetzelfde niveau als het interieur. Hoewel de kaart speels oogt, staat achter de schermen een sterk team. Chef Rik Roovers, met ervaring bij zaken van Robin Bravenboer, kookt samen met Andrew Schuit, die een achtergrond in Michelinsterrenzaken meebrengt.
*Tekst gaat verder onder de foto.
Tieleman is blij met het team: “Veel ondernemers kampen met personeelstekorten; gelukkig heb ik daar geen last van gehad. Mijn horecaverleden hielp bij het vinden van goed personeel, want mijn netwerk is groot."
Die relaties droegen ook bij aan het laag houden van de prijzen. Gunstige samenwerkingen in de branche maakten scherpe inkoop mogelijk. Bovendien denkt Tieleman op de lange termijn. Tiel is geen eenmalig avontuur. “Ik wil uiteindelijk meerdere zaken openen: Utrecht, Den Haag … Maar eerst moet je mensen overtuigen voordat je meer geld kunt vragen.”
Met Tiel zet de ondernemer een opvallende nieuwe speler neer in Rotterdam: een zaak met internationale flair, scherpe prijzen en een eigenzinnige kaart, gecombineerd met een diepe liefde voor vakmanschap. “Dit is de mooiste én de heftigste periode van mijn leven”, vertelt hij. “Maar ik ben er klaar voor om mijn familienaam opnieuw gewicht te geven in de Rotterdamse horeca, op een volledig eigen wijze.”