Na een verbouwing van tien jaar opende hotelexploitant Thijs Merks onlangs de deuren van Hotel Maison in het centrum van Maastricht. Het vijfsterrenhotel is onderdeel van Accors Handwritten Collection. Gevestigd in een monumentaal pand kreeg het met veel vergunningen, tegenslagen én beperkingen te maken. “Uiteindelijk draait het om exclusiviteit en persoonlijke gastvrijheid.”
Tekst: Sylvana Hendrikse
Foto's: Weekly Film Studio
Hotel Maison Maastricht Centrum - Handwritten Collection, zoals het hotel volledig heet, heeft 56 hotelkamers: zestien kamers in het monumentale pand aan de Boschstraat en nog eens veertig kamers in het nieuwgebouwde deel op het binnenterrein.
De oorsprong van het eeuwenoude pand is nog terug te zien in het hotel vandaag de dag, aan de buiten- en binnenkant. Verschillende stijlkenmerken zoals de vloeren, tegeltableaus en schilderingen op de wand en bewerkte plafonds zijn bewaard gebleven. Evenals de meer dan honderd jaar oude trap.
Daarbij heeft hotelier Merks gekozen voor een wat moderner interieur in alle kamers, waarbij de kleuren in het nieuwe deel klassieker zijn. Bepaalde elementen, zoals het bureau, zijn op alle 56 kamers hetzelfde, maar er is wel verschil zichtbaar tussen de moderne nieuwbouw en het klassieke deel van het monument. "Bij het laatste is gekozen om het meubilair los in de kamer te zetten en niet vast aan de muur, zodat de originele ruimte goed zichtbaar blijft."
Het hotel is geclassificeerd als vijfsterrenhotel. “Wij hanteren een hoge mate van service, dus we bieden gasten valetparking aan, gasten worden vervolgens begeleid naar hun kamer met hun bagage en krijgen daar een drankje aangeboden.” Dat het hotel valetparking aanbiedt, heeft ook te maken met de eisen van de gemeente, waarbij het hotel voor elke kamer verplicht is een parkeerplek te huren in een nabij gelegen parkeergarage.
*De tekst gaat verder na de afbeeldingen.
Want de vergunningen zijn een verhaal apart. Het hotel huist in een monumentaal pand; 200 jaar lang zaten er hotels in allerlei vormen en zelfs de hotelschool. Bij zo’n pand komen er allerlei vergunningen en beperkingen kijken en daarom beschikt het hotel bijvoorbeeld niet over een terras op de binnenplaats. “De gemeente was bang voor meer overlast in de buurt”, geeft Merks aan.
Ook een restaurant zit er niet in. Het originele plan was dat het hotel zou beschikken over een restaurant met ambities tot Michelinsterren. “Maar dat wordt heel moeilijk, zo niet onmogelijk omdat volgens de vergunning geen gasten mogen worden toegelaten die niet in het hotel verblijven.” Al gaat Merks daar nog over in gesprek met de gemeente. Gasten kunnen wél terecht in de sfeervolle wijnbar, daarnaast zijn er mogelijkheden voor het volgen van een masterclass gebak of chocolade en is er een proeflokaal.
*De tekst gaat verder na de afbeelding.
Merks is niet de eerste ondernemer die zich bezighield met Hotel Maison Maastricht. Eerder gooide de bekende Maastrichtse hotelier en zakenman Benoit Wesly de handdoek in de ring nadat hij stuitte op lange processen door vergunningen en hoge bouwkosten. “Maar meneer Wesly heeft met zijn tachtig jaar zijn sporen inmiddels ruimschoots verdiend, dus ik snap dat het voor hem niet per se meer hoefde.”
Vervolgens stapte Merks dus in de exploitatie en ondanks de door de gemeente opgelegde beperkingen, heeft het hotel een vrij sterke positionering, zegt hij. “Het hotel geeft gasten een gevoel van exclusiviteit en persoonlijke gastvrijheid, en daar draait het uiteindelijk allemaal om.”
*De tekst gaat verder na de afbeelding.
Merks voorziet voor Hotel Maison Maastricht geen problemen met de btw-verhoging van 9% naar 21%. “Mijn glazen bol is lek, dus ik weet niet zo goed wat er gaat gebeuren”, grapt hij. “Het wordt altijd ingewikkelder als prijzen stijgen. Het is natuurlijk de vraag hoe zich dat ontvouwt. Bij zakenreizen, waarbij btw aftrekbaar is, zal het minder impact hebben dan bij leisure reizen.”
Ook prijsklassen spelen een rol volgens hem. “Mijn eerste gevoel zou zijn dat hotels waarbij de prijs wat hoger ligt, zoals Hotel Maison Maastricht, minder gevoelig zijn voor zo’n verandering dan een budgethotel waarbij een kamer van zeventig naar tachtig euro gaat, omdat daar de prijsgevoeligheid groter is.”