Riad Farhat: ‘Wie klaagt, mist kansen in de horeca’

Riad Farhat

Riad Farhat: ‘Wie klaagt, mist kansen in de horeca’

De horeca krijgt het de laatste tijd flink te verduren in de cijfers. Maar volgens horecaondernemer Riad Farhat is het tijd voor een andere blik. In zijn nieuwste column laat hij zien waarom juist de nieuwe realiteit kansen biedt.

Openingsfoto: Samuel van Leeuwen

Het gaat de laatste tijd vooral over wat er niet goed gaat in de horeca. Tegenvallende cijfers, afnemende bestedingen, mede als gevolg van een stagnerende economie. Maar het is tijd om de situatie eens door een andere bril te bekijken. Wat als we nou gewoon eens accepteren dat dit de nieuwe realiteit is? En dat daarin juist kansen liggen voor de horeca!

Grote verschuiving in gasten

Al ruim zeventien jaar werk ik nu in de horeca en daarin heb ik geleerd om, naast het kijken naar de cijfers en de conjunctuur, logisch na te denken en ook naar je onderbuik te luisteren. Natuurlijk zijn er oorlogen, inflatie en tekorten die invloed op je zaak hebben. Maar we moeten oppassen dat we ons daar niet door laten verblinden. De grootste verschuiving speelt zich namelijk vlak voor onze neus af bij een generatie die nu, zeker in de grote steden, de horeca domineert: de twintigers.

'Klopt ons aanbod nog bij de gasten van nu?'

Twintigers van nu zijn budgetbewust

Wie goed kijkt, ziet een groep gasten met totaal andere behoeften dan de twintigers van tien jaar geleden. Ze willen nog steeds vaak de deur uit, maar besteden gemiddeld minder per bezoek. Niet omdat ze de horeca willen mijden, maar omdat ze budgetbewust zijn. Tegelijkertijd leggen ze de lat hoger: gemak, kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid staan voorop. Waar ze vroeger zes biertjes dronken, kiezen ze nu liever voor twee cocktails – of voor twee bier en twee goede non-alcoholische alternatieven.

Alles bewust en in balans

Opvallend is ook hun flexibele leefstijl. Kijk maar eens in je eigen horecateam. Doordeweeks leven ze gezond, sporten veel, letten op hun voeding en gaan op tijd naar bed. In het weekend gunnen ze zich een guilty pleasure, maar wel bewust en in balans. Dat vraagt van ons als ondernemers om een flexibel aanbod: gezond én verleidend, verantwoord én gezellig. En ja, ook social media-waardig, want de beleving telt net zo zwaar.

Gen Z is de toekomst

Het is verleidelijk om te klagen over teruglopende bierconsumptie of veranderende piekmomenten. Maar wie dat doet, mist de kern. De vraag is niet of het vroeger beter was, maar of ons aanbod nog klopt bij de gasten van nu. Gen Z wordt neergezet als lui en verwend - onterecht, maar dat is van alle tijden. Ik kom zelf uit de zogenaamde ‘patatgeneratie’, maar toen ik achttien was, dacht ik wel: wij zijn degenen die het moeten gaan doen, dus deal with it. Wat je ook van Gen Z vindt, zij zijn de toekomst. Als werknemer én als gast.

Nieuwe realiteit

De nieuwe realiteit is dat deze twintigers bewuster leven, gezonder eten en kritischer kiezen. En dat blijven ze doen, ook als ze straks veertig zijn. Het dwingt ons opnieuw te kijken naar wat we bieden en hoe we dat doen. En dat moeten we ook blijven doen. Begin daarom met meebewegen. Want wie de nieuwe generatie echt begrijpt, hoeft zich geen zorgen te maken: er liggen kansen genoeg.

Over Riad Farhat

Riad Farhat is mede-eigenaar van 3WO Horeca Groep en De Horeca Groep Leiden (o.a. Arie, De Biertuin, Le French Café, Bikini Bikini en Hotel Rumour in Amsterdam, Utrecht en Leiden).

Artikel delen