Code rood! Horecaondernemer Herman Hell: 'Is een weeralarm echt nodig?'

Horecaondernemer Herman Hell

Code rood! Horecaondernemer Herman Hell: 'Is een weeralarm echt nodig?'

Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo. Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste bijdrage gaat over het omgaan met slechte weersverwachtingen en noodweer op het terras.

Neeee, daar gaan we weer. ‘Voor morgen geven we code oranje af. Het wordt op veel plaatsen in het land onstuimig weer’. De weerman kondigt codes geel, oranje of rood af met waarschuwingen alsof we de Ark van Noach klaar moeten maken om de zondvloed te trotseren. Heel Nederland houdt de adem in; sportverenigingen zeggen trainingen af, de NS heeft het al over mogelijke vertragingen, er komen waarschuwingen voor urenlange files op de weg, en wij horecaondernemers zien de bui al hangen. Gefrustreerd horen we alles aan. Daar gaan we weer.
‘Enorm frustrerend dat onze branche zo weersafhankelijk is’

Voor ons betekent het: lege terrassen, het massaal cancelen van restaurantreserveringen en te veel personeel in huis. Hel en verdoemenis is voorspeld en dan blijven gasten immers liever veilig thuis. En dan blijkt die code oranje de volgende dag niets meer dan een forse regenbui ... Om uit je vel te springen!

Weersafhankelijk

Het is iets van de laatste jaren, dat afgeven van een weeralarm, en het gebeurt steeds vaker. Waarom is mij een raadsel. Is het om alle risico’s voor de maatschappij uit te sluiten? Het frustreert me enorm dat onze branche zo weersafhankelijk is. Als ondernemers doen we alles voor een mooie gastbeleving, maar helaas stopt onze invloed bij het weer. Daar hebben we geen grip op, sterker nog: we moeten leven met de grillen van de weergoden. Het is een haat-liefdeverhouding; wie een strandtent runt, hoopt iedere dag op zon en hoge temperaturen. No sun, no glory. Wie in het stadscentrum zit of geen terras heeft, hoopt dat niet. Iedere ondernemer heeft z’n eigen voorkeuren en wensen.

Zelf ben ik fan van horeca in de winter. Als ondernemers investeren we veel in het interieur van onze zaken, maken het zo sfeervol mogelijk en dan is het ook de bedoeling dat zoveel mogelijk gasten daarvan genieten. Maar bij de eerste zonnestraal duikt iedereen het terras op. Hoe goed jij het ook doet in de schaduw, je verliest het op dat moment altijd. Weg zijn de marges want vol is vol en binnen is het leeg. Logisch dat steeds meer zaken de kwaliteit van het interieur ook doorvoeren naar het terras. Wat overigens vaak tot discussies met gemeenten leidt over wat wel en niet mag.

Vriend en vijand

Het weer is onze grootste vriend en onze grootste vijand. Het werkrooster, inkoop van fIk f&b: onze hele bedrijfsvoering heeft het weerbericht als basis. Helaas is er voor de horecabranche nog geen breed toegankelijk computermodel. We leggen ons bestaan in de handen van de weermannen en vrouwen. Ze staan nog net niet op onze loonlijsten, terwijl ze zo’n belangrijk onderdeel van ons bedrijf zijn.

Daarom mijn oproep aan de Piet Paulusma’s van nu: houd onze mooie horeca in gedachten en overdenk dan nog eens of dat weeralarm écht wel nodig is. De opwarming van de aarde zal steeds vaker voor allerlei weersextremen zorgen, kunnen we daar niet gewoon aan wennen?

Artikel delen