Tijdens het trainen van horecaondernemers en bierliefhebbers hebben wij het vaak over bierbeleving. Volgens Van Dale is beleving ‘de manier waarop je iets ervaart of interpreteert’. Beleving is dan ook lastig te vangen, omdat dit voor iedereen anders is. Het is de kunst om als horecaprofessional te achterhalen wat jouw gasten belangrijk vinden en daarop in te spelen.
Je hoeft geen biersommelier of Certified Cicerone te zijn om een goede bierbeleving te verzorgen; een goede beleving begint bij jezelf. Met ons vijfstappenplan kun je gemakkelijk een betere bierbeleving voor jouw gasten verzorgen.
Alles begint met passie voor het product en je enthousiasme als je ermee werkt. Een beetje aandacht maakt alles mooier. Vertel met passie over bier en neem de gast mee in je assortiment. Jouw ervaringen en gevoel zijn hierbij belangrijk. Laat gasten proeven. Praat met ze over bier en zorg voor een gezellige sfeer.
Leren kost tijd! Een horecamedewerker moet basiskennis hebben van het hele assortiment. Brouwerijen leveren deze kennis door websites, apps als Biermaster en trainingen. De medewerker moet bereid zijn moeite te doen om deze kennis tot zich te nemen, stimuleer dit ook als ondernemer.
Een aantal tips om kennis op te doen:
Het belangrijkste is kennis combineren met de juiste vaardigheden:
Blijf groeien in kennis en vaardigheden, je raakt in ons vak nooit uitgeleerd. Heb je het gevoel dat je veel kennis en vaardigheden bezit, help je collega’s naar hetzelfde niveau te tillen en word leermeester. Door anderen te helpen groeit je eigen kennis ook verder. Wat betreft innovatie: koop vaak nieuw bier in. Dit houdt je gasten, medewerkers en jezelf scherp.
Succes en als je samen wilt leren laat het me weten!