Biercolumn: hoe ziet de bierkaart van 2024 eruit?

Tags: column

Biercolumn: hoe ziet de bierkaart van 2024 eruit?

Nog even en de champagne wordt weer ontkurkt, maar wat mij betreft mag dat ook een brutbier, een grape ale, een mooie geuze of een barrel aged quadrupel zijn. Als het maar feestelijk en smakelijk is. De jaarwisseling, dat is terugblikken en vooruitkijken. Wat kunnen we verwachten in 2024? Willen je gasten vijf euro of meer uitgeven aan een doorsnee blond? En als dat niet het geval is? Minder marge accepteren of het bier van de kaart halen? Of niets doen en minder verkopen? 

Tekst: Gerard Molenaar

Bij de Entree Awards, eind november, bleek eens te meer hoeveel er wordt geïnvesteerd in Nederlandse horeca en hoeveel nieuwe en vernieuwde zaken er zijn. Je zou bijna denken dat het geld in de horeca tegen de plinten klotst. Helaas is dat niet het geval, zo weten we inmiddels.

Bierkaart onder de loep

Nu de inkoopkosten stijgen en gasten juist wat meer opletten hoe ze hun geld besteden, is het goed de bierkaart nog eens onder de loep te nemen. Willen je gasten vijf euro of meer uitgeven aan een doorsnee blond? En als dat niet het geval is? Minder marge accepteren of het bier van de kaart halen? Of niets doen en minder verkopen? Het hangt er uiteraard vanaf wie je leverancier is, want dat bepaalt uiteindelijk ook welke ruimte je hebt om je bierkaart aan te passen.

'Het zou goed zijn eens na te denken wat voor jouw gasten speciaal is'

Speciaalbier

Nu we in tijden zijn gekomen waarin gasten niet vanzelfsprekend een ‘speciaalbier’ bestellen, kan het goed zijn dat woord ‘speciaal’ wat beter te definiëren. Tot voor kort werd, gezien het verleden waarin pils domineerde, alles wat geen pils is, speciaalbier genoemd. Dat begrip is inmiddels volledig achterhaald en wat mij betreft onbruikbaar geworden.

Het zou goed zijn eens na te denken wat voor jouw gasten speciaal is. Dat kan een bijzonder huisbier zijn of een limited edition. Maar het kan evengoed een bier van een lokale brouwer zijn, met lokale of regionale ingrediënten. Als horecaondernemer werk je in de gastvrijheidssector, dus de belangrijkste vraag is met welke bierkaart je je gasten verwent. Een net zo belangrijke vraag is natuurlijk of die kaart qua verkoopvolume en marge ook zakelijk goed is.

Lokale markt

Gasten vinden het prachtig als ze een bier kunnen kiezen dat ze niet eenvoudig ergens anders kunnen kopen. En hier komt de kleinschaligheid, creativiteit en flexibiliteit van kleine, lokale brouwerijen goed van pas. Met een lokale brouwer kan je op verschillende niveaus samenwerken. Brouwers die een sterke focus op de lokale markt hebben, profiteren daar nu van. Van de brouwers die ik onlangs sprak over de huidige situatie, zijn zij die zich op de lokale markt richten en die nauw met lokale en regionale horeca samenwerken het meest optimistisch.

Een kaart met echt bijzondere bieren, met een lokaal tintje, maakt je bieraanbod uniek. En geluiden die ik vanuit de horeca hoorde, is dat gasten voor iets bijzonders zonder problemen hun portemonnee trekken. Op de bierkaart van 2024 zouden dan ook niet ‘speciaalbieren’, maar bijzondere bieren moeten staan.

Over Gerard Molenaar

Gerard is biersommelier, schrijft voor Entree over bier en verzorgt maandelijks deze rubriek. Hij is ook betrokken bij de verkiezing Huisbier van het Jaar.

Columnfoto Gerard Molenaar-Fotograaf-Pim-Ras

Artikel delen