Nog niet eens zo heel lang geleden werden interieurs ontworpen die decennia mee konden (en moesten). Na een periode waarin horecainrichting een steeds kortere levensduur kreeg, is tijdloosheid weer terug. Deze maand praat Gijsbregt je bij over tijdloze elegantie in het design van restaurants en bars.
Openingsbeeld: Massalia in Amsterdam
De grote vraag bij de opkomst van hysterische horeca was: hoe lang is dit houdbaar? Terwijl de tsunami van overdaad verandert in een rimpeling, zien we wereldwijd een nieuwe designtrend opkomen. Simpel, in de goede zin van het woord, elegant, tijdloos, ingetogen en in balans. Met een belangrijke reden: de ondernemers hebben geen geld meer om met elke trendgolf mee te surfen en zoeken een interieurbaken voor de toekomst.
Wereldwijd was overdaad even de norm, inrichtingen van opvallende zaken waren plastic-fantastic en hysterische horecazaken schoten als paddenstoelen uit de grond na de droogte van de pandemie. Inmiddels lijken de nadagen van corona decennia geleden. De opgespaarde vraag van de consument is omgeslagen in bescheiden bestedingen en klare keuzes in horecagedrag. Het design van enkele zaken heeft hier al op voorgesorteerd de afgelopen twee jaar. Toverwoorden zijn balans, elegantie en tijdloosheid.
Bescheiden, simpele, pure interieurs met natuurlijke materialen en handgemaakte meubels en bars. Zelfs de lambrisering is er weer. We zien terracotta, klei en steen, vaak in combinatie met donker hout. Dan is er beige, vaak met lichter hout en gestucte muren. Het zijn duurzame keuzes, die leiden tot bescheiden, intieme zaken met een eigen karakter.
In Nederland zie je deze twee verschillende kanten van evergreen design terug in het net geopende 1NUL8 Let’s Meat in Rotterdam (nude design, alles is hier licht en ruim) en bij het eveneens pas geopende Massalia in Amsterdam dat kiest voor de rustieke, aardse variant. Beide zaken zijn eigentijds, maar tijdloos ingericht. Buiten Nederland brengt Polpo Bar in Mexico-Stad deze twee kanten in balans, kiest West Rose uit Ellicottville (Verenigde Staten) voor lichte elegantie en Anh Coffee Roastery in Saigon kiest juist voor de compleet aardse variant.
Tijdloze elegantie is als de poolster, iedereen wil erop varen. Ontwerpers willen iets blijvends creëren, ondernemers willen wel een zaak die langer dan een paar jaar meegaat en gasten willen een uitspanning waar ze zich thuis voelen. Makkelijk is het niet, het vraagt een ondernemer met (culinaire) visie die betrokken is bij het gehele proces.