Vincent van Dijk: 'Horeca ziet in dat kleding hét visitekaartje is'

Kledinglijn Waldorf Astoria (rechts en links) en kledinglijn van By Rockland (midden)

Vincent van Dijk: 'Horeca ziet in dat kleding hét visitekaartje is'

De nieuwste column van trendforecaster Vincent van Dijk gaat over fashion in de horeca. Hij ziet dat de branche steeds meer aandacht heeft voor de juiste kleding en er samenwerkingen ontstaan tussen mode-ontwerpers en kleding-producenten. "Als we ons personeel willen houden, dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat ze kleding hebben die comfortabel zit en waarin de medewerkers zich ook nog eens woest aantrekkelijk voelen." Van Dijk noemt het: corporate fashion.

De wuivende beige tweedjas met bolhoed op de trappen voor het Waldorf Astoria hotel in Amsterdam kondigde een nieuw tijdperk aan, enkele jaren geleden. Het geeft een luxebeleving die al begint bij de entree en direct duidelijk maakt dat op deze plek niets aan het toeval wordt overgelaten. De combi werd ontworpen door Jan Taminiau, die we kennen van de opvallende outfits van koningin Máxima en artieste Lady Gaga. Gelukkig zien steeds meer bars, hotels en restaurants, maar ook theaters, musea en airlines in dat kleding hét visitekaartje van je bedrijf is.

Wat is branding zonder een eigen kledinglijn die past bij het verhaal dat je wil vertellen? Gelukkig lijkt de tijd van de ruim zittende, slecht ademende polyesterpakken en tuttensjaaltjes in de huisstijlkleur achter ons te liggen.

Duurzaam

Als we ons personeel willen houden, dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat ze kleding hebben die comfortabel zit en waarin de medewerkers zich ook nog eens woest aantrekkelijk voelen. Was het een paar jaar geleden nog de trend om samen te werken met een bekend modelabel, nu zie je dat er steeds meer aanbieders komen van corporate fashion. Dit is een stuk duurzamer, want bedrijfskleding moet voldoen aan heel andere eisen, om te zorgen dat deze niet te snel slijt en vervangen moet worden.

Er worden speciale stoffen gebruikt, die makkelijk wasbaar zijn, niet kreuken, mooi vallen en waarin je gemakkelijk de topsport die horeca is kan uitoefenen. Travel-kwaliteiten met rekbare vezels die weer terugkeren in de originele pasvorm. Deze duurzame kleding wordt natuurlijk niet gemaakt in Aziatische sweatshops, maar in de buurt en bovendien lokaal gerepareerd en hergebruikt. En het liefst kledingstukken waarin je lekker jezelf kunt zijn, want nieuwe generaties denken niet meer in genderhokjes.

'Dé trend is dat er een samenwerking wordt opgezet met een lokale modeontwerper'

Herkenbare collectie

Dé trend is dat er een samenwerking wordt opgezet met een lokale modeontwerper die samen met een producent een collectie samenstelt voor werkkleding, waarbij elke afdeling van een hotel, museum of restaurant zijn eigen outfits krijgt, maar die samen een herkenbare collectie vormen. De ontwerper kan een bekende naam in de modewereld zijn, maar ook een aanstormend talent, net klaargestoomd door de modeacademie.

Een ander mooi en super duurzaam voorbeeld van corporate fashion is het Amsterdamse-New Yorkse mode-label MARTAN, dat kleurrijke ‘upcycled’ bedrijfskleding maakt voor de hospitality-industrie. De kleding wordt gemaakt van gebruikt bed- en tafellinnen van luxe hotels, van hoge kwaliteit. Veel mooier kan je marketingverhaal toch niet worden?

Vincent van Dijk

Vincent-van-Dijk

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine.

 

Artikel delen