Horecava director Florentine Rijkmans: 'Gen Z is onmisbaar in horeca'

Florentine Rijkmans
Tags: column

Horecava director Florentine Rijkmans: 'Gen Z is onmisbaar in horeca'

Florentine Rijkmans is Director Horecava en gasthoofdredacteur van de speciale Entree-editie Trending Topics die tijdens Horecava 2024 wordt verspreid. Zij blikt vooruit naar de horecabeurs (8 t/m 11 januari in Amsterdam RAI), signaleert de professionalisering van de horeca en vertelt over het belang van Gen Z: "Gen Z is onmisbaar voor een toekomstbestendige horecabranche."

Foto: Ming Chao

Professionalisering

Als er één woord is dat de ontwikkelingen in de horeca anno nu wat mij betreft kenmerkt, dan is het wel professionalisering. Ging de aandacht in onze branche de afgelopen jaren nog vooral uit naar (opkrabbelen na) de lockdowns, personeelstekort en stijgende prijzen; vandaag de dag zien we dat die problemen concreet bij de kladden worden gepakt.

Natuurlijk, de uitdagingen zijn nog altijd realiteit. Maar horecaondernemers weten inmiddels de juiste knoppen te vinden om hun marges op peil te houden. Ze omarmen de hulpmiddelen en implementeren die in rap tempo in hun bedrijfsvoering. Een mooi voorbeeld is automatisering: slimme systemen worden ingezet om personeelsplanning, werving en inkoop te professionaliseren en de foodwaste omlaag te brengen. Hetzelfde geldt voor robotisering. De vrees dat robots en AI de gastvrijheid onder druk zouden zetten, is passé.

Innovaties en flexibiliteit

Innovaties in horecaland volgen elkaar pijlsnel op. Horecava biedt natuurlijk ruim baan aan deze technologieën. We ontvangen dit jaar veel nieuwe partijen op de beursvloer, die er enorm naar uitkijken hun oplossingen met jullie te delen. Ook het speciale Trending Topics-magazine, dat ik als gasthoofdredacteur samen met het team van Entree heb samengesteld, bevat volop inspiratie.

Een verhaal dat mij persoonlijk erg aanspreekt, is dat over de toekomst van het café. Goed te lezen dat ook jongeren de bruine kroeg weten te vinden. Zij blijven door de huizencrisis noodgedwongen langer thuis wonen. De horeca is hun ontmoetingsplek, hun tweede thuis. Tel daarbij op dat deze doelgroep graag bereid is om extra te betalen voor een Instagrammable cocktail of een luxe koffie, en je begrijpt: hier ligt een zee aan (commerciële) mogelijkheden.

'Innovaties in horecaland volgen elkaar pijlsnel op'

Flexibiliteit is een voorwaarde om deze doelgroep aan te haken (bijvoorbeeld in je F&B-aanbod, interieur én als werkgever), maar biedt ook kansen voor professionalisering. Gedoe met socialmediaposts? Leg het bij hen neer. Komt je rooster niet rond? Dikke kans dat zij een out-of-the box oplossing vinden die wél werkt.

Gen Z is, kortom, onmisbaar voor een toekomstbestendige horecabranche. En noem me bevooroordeeld, maar ook een bezoek aan Horecava en het lezen van het Trending Topics-magazine zijn onontbeerlijk voor ondernemers die willen weten wat de sector voor ons in petto heeft de komende tijd. Ik wens je veel plezier en inspiratie toe!

Artikel delen