Vincent van Dijk: De 'solo' is niet meer alleen

Vincent van Dijk: De 'solo' is niet meer alleen

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over de solo-reizigers: Steeds meer hotels laten zien dat ze de steeds groter wordende groep alleengaande reizigers begrijpen.

De 'solo' is niet meer alleen

De grootste nachtmerrie voor een alleengaande reiziger is om weggestopt te worden in een eenpersoonskamer. Een leftover naast de lift, waar je amper je kont kunt keren. Of om wakker te worden op de grond, omdat je niet meer gewend bent om in een eenpersoonsbed te slapen. Waarom zou je een eenpersoonskamer überhaupt anders inrichten dan een tweepersoonskamer? Alsof een vrijgezel thuis in een eenpersoonsbed slaapt, maar één glas in de kast heeft staan en nooit iemand op bezoek krijgt die onverwacht blijft slapen. Gelukkig verandert de hospitality-wereld snel en komt er steeds meer aandacht voor de solo-traveller. 

‘Hotels laten zien dat ze de groter wordende doelgroep begrijpen’

Door corona en stijgend klimaatbewustzijn reizen we minder, maar als we reizen dan doen we dat langer en combineren we werken en reizen. De ‘bleisure’-gast reist vaak alleen en aangezien het aantal alleenstaanden de laatste jaren toeneemt, wordt het ook steeds normaler om in je eentje op reis te gaan.

Steeds meer hotels laten zien dat ze de steeds groter wordende doelgroep begrijpen. Deze wil lekker in de watten worden gelegd. Met meer luxe en wellness op de kamer. En een koelkast vol drankjes, voor de gasten die geen zin hebben om alleen in de bar te zitten. En voor de mensen die juist anderen willen ontmoeten creëren ze ontmoetingsmogelijkheden. Denk aan een gezellig wijnuurtje bij de bar, waar je gelijkgestemden kunt ontmoeten onder het genot van verschillende open wijnen. Of een ontbijt of uitgebreide brunch die wordt geserveerd aan een communal table. Ook kiezen hotels ervoor om eenpersoonstafels te creëren. Liefst op een leuke plek in het restaurant, zoals bij een boekenkast of leestafel en een stopcontact, of een gebied waar meer solo-diners zitten of juist aan de bar, zodat de gasten wat aanspraak hebben.

Behalve eten en drinken is ook cultuur een goed excuus om je gasten nieuwe mensen te laten ontmoeten. Denk aan een vernissage van een tentoonstelling of kleine concerten, van jazz tot klassiek. Dit zijn gelegenheden waar je niet uit de toon springt als je er alleen heen gaat. Of denk aan een art-tour door de stad met als afsluiting een glas bubbels of een cocktail. Ook een doe-activiteit is een geweldige manier om mensen elkaar te laten ontmoeten: een cursus bonbons maken, Japans bloemschikken of pottenbakken.

Maak in de promotie van je hotel en bovengenoemde activiteiten duidelijk dat er leuke manieren zijn om mensen te ontmoeten, zonder dat je je specifiek op stellen of op singles richt. En vermijd de vraag of iemand alleen is. Dat blijkt vanzelf wel. Er is niets erger dan meteen een couvert weghalen na de vraag of iemand alleen is. In 2030 leeft een op de vijf dertigers alleen, dus het wordt sowieso iets te voorbarig om vooral tweetjes in te dekken.

Artikel delen