Vincent van Dijk: de opkomst van day-use hotels in Nederland

VincentvanDijk

Vincent van Dijk: de opkomst van day-use hotels in Nederland

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over day-use van hotelkamers. 

Een wereldwijde trend 

Het is een wereldwijde trend, die langzaam ook in Nederland voet aan de grond krijgt: day-use van hotelkamers. Een hotelkamer voor een paar uurtjes, ja, dat heeft een wat plakkerige bijsmaak omdat we het al gauw associëren met vuige seksdates. Zeker in landen waar mensen lang thuis blijven wonen en er dus verschillende generaties in één huis zijn, is het niet ongewoon om met je geliefde een hotel te bezoeken om in alle rust van elkaar te genieten. Of een goedkoop motel, waar niemand opkijkt van je meegebrachte waar, is automatisch de gedachte.

Comfort en anonimiteit 

Maar tijden veranderen: wie indruk wil maken op zijn geliefde, boekt steeds vaker een luxe hotel, met bijvoorbeeld een bubbelbad en een fles champagne op de kamer en een welkomstcocktail in de bar. En gelukkig kan dat bij steeds meer hotels. Zij bieden hun kamers via verschillende platforms aan. Hotelkamers worden ook gebruikt voor prostitutie. En steeds meer. Klanten kiezen voor het comfort en de anonimiteit van een hotelkamer in plaats van voor een ranzig peeshokje. En dat geldt ook voor sekswerkers zelf. Er zijn zelfs plannen om alle ramen op de Amsterdamse Wallen te sluiten en te vervangen door een entertainmentclub met hotelfaciliteiten, waar sekswerkers en hun klanten veilig en schoon aan hun trekken kunnen komen. De achterliggende gedachte: prostitutie gebeurt al in alle hotels en het is beter om dit in goede banen te leiden dan net te doen alsof het niet bestaat.

Extra voordelen aan day-use hotelkamers  

Gelukkig worden hotelkamers ook voor andere doeleinden geboekt. Tijdens de pandemie bijvoorbeeld bleek een hotelkamer niet alleen een ideale plek om even te ontsnappen aan de drukte van een thuiswerkend en -studerend gezin, maar ook een geweldig kantoor. Vergeet ook de  consumentenmarkt niet. Day-use is een mooie mogelijkheid om je product te laten zien aan een doelgroep, die misschien (nog) niet het geld heeft om een aantal dagen in je hotel te verblijven, maar wel kort wil genieten van alle luxe die een hotel biedt. Natuurlijk: de (verlaagde) kamerprijs is niet zo interessant, maar wat je verdient aan lunch, diner, drankjes en bijvoorbeeld de wellnessfaciliteiten is dat wél. En, niet onbelangrijk, gasten delen hun ervaringen graag op sociale media.

 

'Beweeg mee met de vraag naar flexibelere in- en uitchecktijden'

Beweeg mee en bied een maatproduct aan

Verder boeken reizigers die een erg vroege of late vlucht hebben en ontspannen op reis willen gaan, ook steeds vaker day-use hotelkamers. Het past allemaal binnen de trend van flexibelere in- en uitchecktijden van hotels. Want het blijft gek: je gast ‘s ochtends wegsturen terwijl hij een avondvlucht heeft of een vroeg arriverende zakenman niet voor 15.00 uur toegang verlenen tot zijn kamer. Beweeg mee en bied een maatproduct aan, waarbij je gast zelf de tijden, de mate van service en de gewenste amenities aangeeft. Die kamerprijs volgt dan vanzelf.

Artikel delen