Vincent van Dijk: drankmerken en horeca moeten nog meer samenwerken

Vincent_van_Dijk

Vincent van Dijk: drankmerken en horeca moeten nog meer samenwerken

Vincent van Dijk is trend-forecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over het creëren van drinkmomenten.

Vroeger had je zomerdrankjes. En drankjes die je voornamelijk in een club bestelde. Of alleen tijdens het diner. Nu probeert elke drankmarketeer zoveel mogelijk drinkmomenten te bedenken. Een slimme zet? Ja! En ook een waar horecaondernemers wat van kunnen leren.

Uitgesproken concepten en opvallende contrasten

Door je op meer doelgroepen en momenten te richten, kun je grotere omzetten realiseren. Niet zo gek dus dat we steeds meer all day- concepten zien opkomen. Alleen: dat klinkt wel heel erg als ‘van alles wat’ en dat wordt al snel grijs en saai. Willen we niet. Er is juist nu veel meer behoefte aan uitgesproken concepten en opvallende contrasten. Gasten kiezen namelijk nu bewuster dan ooit waar, wanneer en hoeveel geld ze uitgeven, zeker in de horeca. Daarom: wees geen middenmoter, maar maak een keuze en ga voor heel betaalbaar óf heel luxe. Of kies voor allebei! Want dat kan ook: ’s morgens draai je als een betaalbare croissanterie, ’s avonds verandert je zaak in een chique champagnebar. Of: overdag verkoop je empanada’s, ’s avonds ben je de beste cocktailzaak van de stad. Taartjesrestaurant meets whiskybar. Tompouce x tapa’s. Tourist-trap wordt sterrenzaak. Ja inderdaad, lekker gek, maar vooral: onderscheidend.

Het magische aperitiefmoment

Gasten boeken nog altijd niet zo snel een restaurant op een doorde- weekse dag. Verleid ze daarom om een paar uur of een dagdeel in jouw zaak te komen werken of overdag bij jou af te spreken met collega’s. Drankmerken zetten nu massaal in op het magische aperitiefmoment. Ook daar ligt een kans. Veel mensen werken een aantal dagen thuis en het aperitief kan dan ook vaker doordeweeks aan het einde van middag worden afgesproken. Borrelen met vrienden is bovendien laagdrempeliger dan een driegangendiner.

Lunchcultuur 

Oh en laten we éindelijk de lunchcultuur eens naar Nederland halen. Lunchen zoals je bijvoor- beeld in Barcelona doet, met een bizar betaalbaar dagmenu... En verleid je gasten met betaalbare bites: simpel streetfood, toegankelijke taco’s. Zorg dat ze langer blijven hangen en geld verkwisten aan kwalitatieve drankjes. Of juist blijven zitten met een zeer betaalbaar drankje als vermout, waarbij ze dan weer wel hoogkwalitatieve gerechtjes bestellen.

 

'We moeten de gast opvoeden, lokken en veroveren'

'Net als vroeger' 

We moeten de gast opvoeden, lokken en veroveren. Drankmerken en horeca moeten nog meer samenwerken om creatieve arrangementen te bedenken en drinkmomenten te creëren. Zodat de gast straks weer hele dagen in de horeca doorbrengt. Net zoals vroeger.

Artikel delen