Mensen vervangen door machines klonk altijd dreigend, maar in deze tijden van personeelstekorten lijkt dat opeens een bevrijding. Hotels kunnen slim op deze technologische ontwikkelingen inspelen.
Robots in de keuken
Je denkt dan meteen aan bezorgrobots, robots achter de receptie en andere clichés uit futuristische films. Maar we zien het steeds vaker gebeuren en ook op plekken waar je dat niet direct verwacht, bijvoorbeeld in de keuken. Waarom zou je niet een robot inzetten voor repetitieve werkzaamheden als hakken, kloppen, het maken van sushi, pannenkoeken, pizza of het mixen van cocktails? In China en Japan gebeurt het al volop en het zal niet lang meer duren of de robots nemen ook de boot naar ons land.
Wat ook uit Azië komt zijn enorme restaurantketens die centrale keukens of fabrieken en robots gebruiken voor dagverse basisingrediënten die in het restaurant alleen nog afgemaakt of in elkaar gezet hoeven te worden. Of opgewarmd in een stoomoven. Ideaal voor hotels die geen kok meer in dienst hoeven te hebben. Zo kun je een grote selectie van smaakvolle en gezonde gerechten aanbieden, in plaats van de hamburger, pizza en pasta. Gerechten die op maat worden gemaakt en passen bij je hotelconcept.
Massages
We zien technologie op meer verrassende plekken in het hotel opduiken. In de spa bijvoorbeeld. Wat dacht je van hyperbare zuurstoftherapie en cryotherapie met extreme kou. Er komen steeds meer apparaten die wetenschappelijk bewezen behandelingen uitvoeren en robots die massages uitvoeren. Met de ogen dicht voel je toch geen verschil.