We mogen weer! 5 tips om kansen te benutten

We mogen weer! 5 tips om kansen te benutten

Hoera, de horeca is weer volledig open! Met inachtneming van de bekende maatregelen mag je ook weer gasten binnen ontvangen. Die kijken er ongetwijfeld naar uit om deze zomer lekker van een drankje met een hapje te genieten. Ben jij er helemaal klaar voor? Hier 5 tips om de nodige voorbereidingen te treffen en al je kansen nu te benutten.

1. Goede menukaart? Goud waard!

Een eerste indruk doet veel, dat geldt natuurlijk ook voor de menukaart. Enkele vuistregels:

  • Niet te veel, kies een paar favorieten en geef die een promintente plaats op de kaart.
  • Maak gebruik van afwijkende lettertypes, attentietekens of kaders. Zet op de kaart bijvoorbeeld een cirkel om het item dat je wilt verkopen of trek de aandacht met een kader.
  • Gasten blijken meer te willen betalen voor gerechten de uitgebreid beschreven zijn. Maak daar dus gebruik van, met woorden als ‘sappig’, ‘krokant’ of  ‘vers’.
  • Simpel maar werkt altijd: zet de items die je het liefst wil verkopen op de bovenste of onderste positie.

2. Less is more

Beter minder keuze maar op een ‘wauw-manier’ gepresenteerd dan een overvol aanbod. En zeker na de lange adempauze van de afgelopen tijd is het goed om niet in een keer teveel van jezelf en je medewerkers te eisen. Kies daarom een paar bestsellers voor je borrelplank bijvoorbeeld en laat die zoveel mogelijk ’shinen’. Bang voor een kaart die wat leeg oogt? Het is helemaal niet gek om iets wat je graag wilt verkopen op verschillende plaatsen te laten terugkomen.

3. Zien eten doet eten

Een verrassend hapje is een kleinigheid, maar met groots effect. Leg je gasten in de watten met borrelhapjes die niet alleen heel lekker zijn maar ook opvallen door hun bijzondere presentatie. Een positieve beleving zorgt ervoor dat klanten langer blijven zitten en meer consumeren. En bedenk: zien eten doet eten. Dus zorg dat elke borrelplank die je bij een tafel serveert even in het blikveld van andere tafels verschijnt.

4. Medewerkers als ambassadeurs

Toegegeven, smaken verschillen. Maar toch vinden gasten het vaak fijn om advies te krijgen van horecamedewerkers. Maak daarom van je medewerkers zoveel mogelijk ambassadeurs, zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan en maak hen bewust van de adviserende taak die ze hebben. Zorg eventueel dat je speciale aanraders hebt die iedereen in de bediening proactief ‘plugt’.

5. Vega lekker!

70% van de horecaondernemers ziet gasten steeds vaker kiezen voor een vegetarisch gerecht, volgens Koninklijk Horeca Nederland. Goed dus om daar bij aan te haken. Dat betekent: vegaborrelhappen op de kaart. Hier kun je tegenwoordig bijna niet meer omheen. Gelukkig is de keuze daarin tegenwoordig groot. Omschrijf snacks op de kaart in elk geval niet als bijvoorbeeld ‘vegan bitterballen’ of ‘vegan dim sum’. Door ‘vegan’ zo duidelijk te benoemen, stoot je mensen af. Plaats een V achter de snack, dat is voldoende.

Bekijk de producten uit het Van Geloven assortiment

Artikel delen