Ter ere van het 70-jarig bestaan van BBB Maastricht pakt de horecavakbeurs dit jaar (6 t/m 8 oktober) uit met een nieuw en strategisch geplaatst podium: de Future Stage. Direct bij de ingang van het beursgebouw fungeert dit nieuwe podium als eyecatcher, waar inspirerende presentaties en activiteiten gehouden worden.
Foto’s: Gerlach Delissen
‘We willen niet overladen, maar inspireren’, is een van de motto’s van de organisatie. Daarom wordt er per beursdag op de Future Stage gekozen voor een krachtig programma met drie tot vier sessies. Het draait volgens de horecavakbeurs om inspirerende presentaties die over de belangrijkste horecatopics gaan; van marges maken en het gebruik van streekproducten tot trends en toekomstbestendig ondernemen.
De aftrap van de beurs wordt op maandag 6 oktober op de Future Stage verzorgd door Rob van de Wiel, directeur van MECC Maastricht, en beursmanager Silvie Slachter. Een speciaal opgenomen video met de oprichter van de BBB,leidt daarna een symbolische actie in: de poging om de grootste Limburgse vlaai ter wereld te maken - met een doorsnee van maar liefst 7 meter. Het doel is om de recordpoging te laten registreren in Guinness World Records.
De vlaai is het center piece van deze ochtend en is niet alleen een verwijzing naar de oorspronkelijke naam van de beurs (Brood en Banketbakker Beurs), maar is ook een van de ultieme streekproducten – een belangrijk item voor Michelin, dat diezelfde ochtend één deur verder in het MECC de jaarlijkse sterren aan restaurants toekent.
Later op de dag deelt Pieter Munten de visie van de Vermaat Groep op conceptontwikkeling en trends in de horeca en geeft Iris Kranenburg, hoofdredacteur van Entree Magazine, een trendpresentatie.
*Tekst gaat verder onder de foto.
De Future Stage staat dinsdag in het teken van de Belgische bezoekers. De Foodservice Alliance (FSA) en Horeca Vlaanderen presenteren inzichten over het belang van data-gedreven bedrijfsvoering en het loslaten van ondernemen op buikgevoel - dat volgens hen je bedrijf steeds meer klanten kost.
Een bijzonder (en luchtig) moment wordt verzorgd door Viktor Verhulst, de zoon van de bekende media-ondernemer Gert Verhulst, die nu met zijn Belgische piemelsnack de grens naar Nederland oversteekt. Deze snack ging viraal bij onze zuiderburen en is inmiddels niet meer aan te slepen. Verhulst presenteert deze middag een nieuwe snack.
Op de laatste beursdag start de Future Stage met een panelgesprek met drie succesvolle ondernemers. Danny Deng (Parkstad Plaza en Dadawan) komt uit Limburg en rolt nu zijn formule Dadawan uit over de rest van Nederland. Hij heeft daarnaast ook nog meerdere bubble tea-zaken. Hij gaat in gesprek over de thema’s concepten en toekomstbestendig ondernemen met Casper Reinders, oprichter van Jimmy Woo en vermaard interieurontwerper, en Rino Soeters, eigenaar van LBG Hotels, een groep met negen hotels en verschillende concepten.
Later op de dag spreekt bierspecialist Gerard Molenaar van Entree Magazine, over hoe je je merk en marge kunt versterken met je huisbier – dezelfde dag wordt op de BBB ook de huisbierverkiezing van het jaar gehouden. De dag wordt afgesloten met de Jan Vlasman Award, een initiatief van de Hotel Management School Maastricht. Dit is een aanmoedigings- en waarderingsprijs ter ere van Jan Vlasman: een icoon die gastvrijheid en zijn passie voor gastronomie gedenkwaardig wist over te brengen.