Jermain de Rozario: ‘Met kleding laat je een stukje van jezelf zien’

Jermain de Rozario

Jermain de Rozario: ‘Met kleding laat je een stukje van jezelf zien’

Jermain de Rozario is chef en eigenaar van resturant De Rozario*. Hij heeft een eigen visie, vindt het fijn om anderen te inspireren, durft out of the box te denken én is ambassadeur van horeca-modemerk Chaud Devant.

Tekst: Susan de Keizer

Michelinster-chef Jermain de Rozario haalt zijn ideeën uit het alledaagse. De Aziatische keuken en dan met name Indonesië hebben een bijzonder plekje in zijn gerechten. Maar zijn inspiratie komt ook uit Helmond zelf, bijvoorbeeld uit zijn eigen groentetuin. “Ik denk dat we een nieuw tijdperk ingaan waarbij er meer verbinding komt met wie we zijn. Mijn visie is: ‘Durf jezelf te zijn, wees de chef achter je eigen verhaal’. Ik heb sowieso een zwak voor mensen die zichzelf zijn en een beetje durven af te wijken van het traditionele. Kleding is voor mij persoonlijk en als chef belangrijk want ook daarmee laat je een stukje van jezelf zien. Helemaal blij ben ik met jacket Fratello van Chaud Devant. Een mooi design en heel lekker om in te werken.”

'Het gaat allemaal om iets creëren dat er nog niet is'

Empathie

Een goede chef moet in zijn ogen empathisch vermogen hebben; weten wat er bij de ander speelt en hier rekening mee houden. Een chef moet volgens hem ook geïnteresseerd zijn in kunst, mode en cultuur want dat valt allemaal samen. “Het gaat allemaal om iets creëren dat er nog niet is.” Jermain heeft niets met de zoektocht naar perfectie waar iedereen het over heeft. “Zoeken naar perfectie is volgens mij de domste zoektocht ooit. Anders en zelfbewust zijn dat is waar het om draait.”

Medicijnman

“Ik zie mezelf vooral als een onbevangen chef en voor wat de toekomst betreft misschien wel meer als een medicijnman om mensen te inspireren om gezond te eten. Volgens hem hoef je daarvoor helemaal niet compleet te stoppen met vis en vlees, maar wel duurzaam produceren, inkopen en koken zoals hij doet. “Chefs spelen een cruciale rol bij het maken van betere keuzes, ze hebben de kracht om de manier waarop we eten te veranderen en ons bewust te maken van de impact die ons voedsel heeft op het milieu en onze gezondheid.”

Een programma, een boekje en een ster maken je uiteindelijk niet gelukkig, zegt hij. “Het is de waan van de dag, drie dagen later is iedereen weer met iets anders bezig. Als je je maatschappelijk kunt inzetten en mensen kunt helpen, brengt dat je verder en geeft dat je echt voldoening. Heel zoetsappig, maar zeker waar.”

Tekst loop door onder de foto

CV Jermain de Rozario

  • 2016: Opening De Rozario* in Helmond
  • 2018: Ontvangt een Michelinster
  • 2023: 50ste plek in de Lekker Top100
  • 2024: 15 punten Gault&Millau
  • 2024: Opening restaurant Lotus in Eindhoven

Nieuwe locatie Chaud Devant

Chaud Devant, het modemerk voor horecaprofessionals, is verhuisd naar de Keienbergweg 100 in Amsterdam. “Het nieuwe pand sluit beter aan bij onze activiteiten en groeiambities”, vertelt CEO Greg de Jong. Er is een groter magazijn en een inspirerende showroom waar je de collecties kunt zien en voelen.

“Op ons oude adres hadden we al een geweldig restaurant: ‘Club Chaud Devant’. Met elkaar, bevriende chefs en onze waardevolle relaties beleefden we daar veel memorabele momenten. Op onze nieuwe locatie creëren we een prachtige brasserie en beschikken wij weer over een professionele keuken. “In deze brasserie zullen wij onze filosofie van een ‘Club voor Chefs’ nog verder uitbouwen”, aldus De Jong. “Dit wordt een plek voor chefs om te komen koken, experimenteren, elkaar uit te dagen, inspireren, motiveren en zo hopelijk van elkaar te leren op culinair vlak maar ook om betere en duurzamere keuzes te maken.”

 

CEO-Greg-de-Jong-Chaud-Devant
Greg de Jong, CEO Chaud Devant

Over Chaud Devant

Chaud Devant is een inspirerend en veelzijdig modemerk voor horecaprofessionals. "Onze liefde voor gastronomie drijft ons. Iedere dag. Ons hart gaat sneller kloppen als het vuur in de keuken brandt. De mensen die iedere dag opnieuw het beste van zichzelf geven om de gasten gelukkig te maken verdienen onze inzet en bewondering. Al meer dan 25 jaar worden wij geïnspireerd en creëren wij met veel plezier kleding voor onze helden. Hun gedrevenheid is onze brandstof."

Artikel delen