Stelling: een horecalunch is niet rendabel

Stelling: een horecalunch is niet rendabel

Iedere maand reageren twee horecaondernemers op een stelling. Dit keer reageren Nino de Boer van 't Tilhuis in Hilversum en Lodewijk Keulen van Bar Spek in Amsterdam op deze stelling: 'Ik moet (te) veel doen om de lunch rendabel te maken'.

​Tekst: Rens Lieman

Nino de Boer, eigenaar van het Hilversumse eetcafé ’t Tolhuis
De Boer heeft het 3 jaar lang geprobeerd met de lunch. Maar tegen zijn zin in moest hij het recent opgeven. “Ik moet nu toch de centen laten spreken: ik verloor jaarlijks 30.000 euro op de lunch. We hadden wat vaste lunchgasten, maar ook veel dagen dat er maar drie tafeltjes bezet waren. We hebben van alles geprobeerd om het tij te keren. Meer broodjes op de kaart, want Nederland luncht graag met brood, toegankelijke prijzen, verschillende kwaliteitsslagen… Anders dan in bijvoorbeeld Spanje of Italië, heeft Nederland geen lunchcultuur. We maken geen lunchplannen, het is “nog even iets moeten eten”. Dan is het belangrijk dat je in in de loop ligt, en dat liggen we niet. Bovendien is in Hilversum de concurrentie flink toegenomen. Ik heb lang doorgezet, want ik vind het belangrijk dat mensen altijd bij je terecht kunnen, maar het was niet zaligmakend.

Lodewijk Keulen van Bar Spek in Amsterdam
In alle twintig zaken die Keulen runt, wordt lunch geserveerd. Zo ook in het Amsterdamse Bar Spek. Keulen vindt dat gasten altijd terecht moeten kunnen bij een bar of restaurant. Wie komt lunchen, zo is de stellige overtuiging, komt vanzelf ook (vaker) dineren, waar gemiddeld genomen meer aan wordt uitgegeven. Keulen: ‘We wilden dat Bar Spek echt een rol in de buurt zou gaan spelen. Dat kan niet als het tot vijf uur ’s middags donker blijft. De lunch loopt sinds het laatste kwartaal van ons eerste jaar al prima, we leggen er zeker niets op toe. We hebben veel vaste lunchgasten uit de buurt die ons nu goed weten te vinden, omdát we al die jaren altijd open zijn geweest.’ Ook als de lunch niet goed zou lopen, is er een mouw aan te passen: ‘Je kunt de medewerkers die dan werken, inzetten als ondersteuning voor de avond: opruimen, bijvullen, de mise en place… Eventueel verlies moet wel erg in de papieren lopen om te stoppen met de lunch.’

Artikel delen