Richard van Oostenbrugge na brand 212**: 'De zaak is helemaal anders'

Chef-kok en ondernemer Richard van Oostenbrugge

Richard van Oostenbrugge na brand 212**: 'De zaak is helemaal anders'

Zijn tweesterrenrestaurant stond in brand en is heropend. Hij is mede-eigenaar van De Juwelier* en zijn nieuwste visrestaurant Bistro de La Mer voegde Michelin afgelopen maand toe aan hun gids. Deze week spreken we in onze chef- en ondernemersrubriek chef-kok en ondernemer Richard van Oostenbrugge. Een bezige bij. Hoe is het nu bij het heropende 212**? En hoe vergaat het ondernemen hem in deze tijd? Je leest het complete interview hieronder.

Tekst Madelief de Weerd

Richard van Oostenbrugge is chef-kok en mede-eigenaar van 212**, De Juwelier* en Bistro de la Mer in Amsterdam. Daar blijft het niet bij, want Van Oostenbrugge gaat ook de landsgrenzen over. Hij is namelijk ook mede-eigenaar van een restaurant in Singapore: Table65*. Afgelopen maart moest zijn succesvolle restaurant 212** dicht door een brand en kon het in november pas weer open. Ondanks deze tegenslag gaat Van Oostenbrugge gewoon door met waar hij goed in is: ondernemen.

Hoe gaat het bij 212** na de brand?

"Sinds drie weken zijn we weer open. De zaak is compleet anders dan voorheen en we proberen onze draai te vinden. De dynamiek is anders, de manier van werken is nieuw … we moeten echt onze routine vinden. Dat vind ik hartstikke leuk. Ik werk veel op dit moment en elke dag gaat het beter."

Wat deed de brand met jou als ondernemer?

"Toen ik hoorde dat 212** in brand stond, was het middernacht. We hadden net Bistro de la Mer in Amsterdam geopend, bizar! Toen ik na de brand 212** binnen liep, was er overal rook en hing er een plastic brandlucht. Je denkt echt: ‘Wat is dit nu weer!?’ Je vraagt je ook direct af hoe het met de verzekering zit, of alles wel goed komt en of we er wel mee door kunnen gaan. Door al die onzekerheden baal je wel. Gelukkig kwam het allemaal goed en konden we langzaam weer opstarten. Voor de brand was er al het idee om zaken anders aan te pakken. 212** moest luxer en kleiner. Dat idee voerden we maar meteen uit."

"Je denkt: 'Wat is dit nu weer!?'"

Wat is er veranderd sinds de heropening?

"De grootste verandering is dat we van dertig naar zestien couverts gingen. Voorheen zaten gasten dichter op elkaar. Nu is het luxueuzer en hebben gasten een eigen grote plek. De tafels hebben lades met bestek erin. Daarnaast is de bar die voorheen in de zaak zat weg. Hier staat nu een zigzagbank. Hoe de gasten reageerden op de veranderingen? Erg goed! Toen 212** weer open was, liep het direct vol. We zijn superblij met de beslissing om het anders te gaan doen."

*Tekst gaat verder onder de foto's.

Food-212-Richard van Oostenbrugge Food-212-Richard van Oostenbrugge-2

Denk je dat de veranderingen invloed hebben op de Michelinsterren?

"Nee, ik denk het niet. Nu we open zijn zal Michelin wel weer langskomen voor hun nieuwe gids. Er is nog tijd zat voordat de uitreiking plaatsvindt. Met de keuze om het kleiner en luxer aan te pakken, ziet Michelin ook dat we ons willen verbeteren. Onze focus ligt op het behalen van een nóg hoger niveau."

En hoe gaat het bij De Juwelier* en Bistro de La Mer?

"De Juwelier* doet het erg goed. We hadden niet verwacht dat we zo hard zouden gaan. Elke dag zitten we vol. Mensen zijn erg positief en komen zelfs uit België. Daar zijn we supertrots op. En ja, Bistro de la Mer is opgenomen in de Michelingids Nederland. Dat vonden we erg mooi om te zien en het stuk dat Michelin schreef was leuk. Ze omschreven de zaak precies zoals wij het wilden aanvliegen. We willen gewoon doen wat we altijd doen. Pretentieloos op een laagdrempelige manier lekker koken en mensen een leuke tijd geven. Het gaat er niet om hoeveel awards je krijgt: je moet ervoor zorgen dat gasten het leuk hebben. Dat is ons doel."

'Het gaat er niet om hoeveel awards je krijgt: gasten moeten het leuk hebben'

Wat vind jij van ondernemen in deze lastige tijd?

"Hartstikke leuk. Het is geen lastige tijd om te ondernemen. Het gaat erom hoe jij er zelf als ondernemer in staat. Tijdens de coronacrisis draaiden we het ook om tot iets positiefs. We begonnen De Juwelier* en dat loopt hartstikke goed. De brand bij 212** was vervelend, maar ook daar hebben we iets moois van gemaakt.

Van elke rotsituatie kun je als ondernemer iets maken. Het is makkelijk als het goed gaat met de economie, maar als het slecht gaat moet je goed opletten. In de toekomst haal je hier namelijk je voordeel uit. Het feit dat er minder personeel is, zet je aan het denken over de bedrijfsvoering. Als je hierin succesvol bent, dan heb je daar over een paar jaar profijt van. Je hebt dan met minder meer bereikt. Natuurlijk is het vervelend als het niet mee zit, maar onder de hoge energiekosten en het personeelstekort kom je niet uit. Juist door dit soort zaken vind ik ondernemen leuk: het is altijd een uitdaging."

Bistro de la Mer-Richard van Oostenbrugge
Bistro de la Mer in Amsterdam
Artikel delen