Dit zijn dé 5 foodtrends van 2023

Header Thuisbezorgd.nl foodtrends
Tags: trends

Dit zijn dé 5 foodtrends van 2023

Thuisbezorgd.nl presenteerde deze maand vijf trends op het gebied van eten, restaurants en online eten bestellen in hun jaarlijkse Food Trend Rapport. Het rapport stelde de bestelsite samen aan de hand van geanonimiseerde data van alle bestellingen die in het afgelopen jaar geplaatst zijn bij de aangesloten restaurants. Lees hieronder wat dé vijf foodtrends van 2023 zijn!

Bron Thuisbezorgd.nl

In 2023 draait het om een grotere diversiteit aan keuzes. Zowel in wat we willen eten, als de momenten waarop we eten. Thuisbezorgd.nl ziet volgend jaar een hoofdrol weggelegd voor bestellingen die voor kleine geluksmomenten zorgen. In de huidige onzekere tijden, verlangen we immers naar meer zelfzorg in de vorm van comfort food. Daarbij denken we ook steeds vaker aan onze gezondheid en het milieu. Zo zijn Nederlanders meer dan ooit geïnteresseerd in seizoensgebonden producten en duurzame verpakkingen.

Trend 1: Kleine geluksmomenten

  • 64% van de Nederlanders zegt dat eten bestellen voor hen een betaalbare manier is om zichzelf af en toe te trakteren.
  • Een derde (31%) zegt bovendien dat ze graag meer op atypische eetmomenten iets bestellen voor kleine geluksmomenten.

Eten is meer dan ooit iets om jezelf mee te verwennen en je goed bij te voelen. Daar draaien kleine geluksmomenten om: van een superdeluxe koffie tot een lekker gebakje tegen de middagdip. Deze verandering in de manier van bestellen is beïnvloed door de nieuwe post-corona-realiteit, waarin thuiswerken een grote rol speelt. Ook is een mentaliteitsverandering zichtbaar. We plannen minder vooruit en kijken per moment waar we zin in hebben.

Trend 2: Budgetbewust genieten

  • In de context van de prijsstijgingen overweegt de helft van de Nederlanders die online eten bestellen om dit te blijven doen, maar daarbij minder dure gerechten te kiezen.
  • 68% van de Nederlanders zegt in huidige onzekere tijden zelfs vaker online eten te bestellen als er kortingen beschikbaar zijn.

Het financiële klimaat heeft een grote invloed op de consumptie van eten en drinken. De consument wil dan ook kostenbewust genieten en wordt tactischer én creatiever in zijn keuzes. Zo wordt er goed op bezorgkosten en voordelige menu’s gelet en kiest men gerechten om ook de volgende dag van te kunnen eten. Dit is ook het moment voor restaurants om in te spelen op deze veranderende behoeftes, met betaalbare alternatieven voor kostbaar vlees, vis en gevogelte.

Foodtrends 2023-Thuisbezorgd.nl-1

Trend 3: Bewust eten

  • 3 op de 5 Nederlanders (62%) geeft aan het afgelopen jaar hun eetgewoonten te hebben veranderd om gezonder te zijn.
  • 40% van de Nederlanders zegt hun eetgedrag aan te passen, omdat dit beter is voor het milieu.

Er is een groeiend besef van het belang van duurzaam eten. De consument maakt vaker bewuste keuzes die een positief effect hebben op zowel onze gezondheid als het milieu. Dit ziet ook Thuisbezorgd.nl terug in de bestellingen. Flexitarische, vegetarische en vegan diëten worden steeds populairder. Restaurants zetten zich dan ook steeds vaker in voor nieuwe bereidingswijzen, ingrediënten en smaken.

Trend 4: Culinaire Nostalgie

  • 60% van de Nederlanders zegt graag nieuwe, modernere versies van hun favoriete traditionele maaltijden te proberen.

De afgelopen pandemiejaren hebben hun sporen nagelaten. Gedreven door de hang naar wat vertrouwd en comfortabel is, ziet Thuisbezorgd.nl een trend van ‘culinaire nostalgie’ ontstaan. Restaurants en chefs combineren de hang naar nostalgie met nieuwe smaken en ideeën. Zij weten klassiekers opnieuw uit te vinden waardoor mensen verrast worden door vertrouwde ingrediënten. Niet eerder zag Thuisbezorgd.nl zoveel restaurants die met een nieuwe twist een traditioneel gerecht serveren.

Trend 5: Digitale Gastronomie

  • De helft (50%) van alle Nederlanders zegt weleens online foto’s op bijvoorbeeld Instagram te kijken voordat ze eten bestellen.
  • Een kwart (23%) zegt dit altijd te doen.
  • Een vijfde van de Nederlanders (23%) zegt dat sociale mediakanalen zoals TikTok en Instagram hun eetkeuzes beïnvloeden. 1 op de 10 Nederlanders zet elke maaltijd die ze bestellen op de foto.

Instagram-foodies en TikTok-chefs bepalen via sociale media wat er bij ons op het bord ligt. Maar ook de sociale media van restaurants zelf blijkt belangrijker dan ooit. Volgens Thuisbezorgd.nl hebben sociale media een belangrijke bij het verleiden van mensen. En dit zal in 2023 alleen maar blijven groeien. Bewust van deze invloed houden chefs ook rekening met de presentatie van hun gerechten in de digitale wereld om alle zintuigen te prikkelen. In 2023 zullen we meer gerechten met een intense smaak en gedurfde presentaties zien.

Artikel delen