Tussenstand #helpdehoreca: bijna 1 miljoen!
Branchenieuws

Opbrengst #helpdehoreca: bijna 1 miljoen!

De teller van Help de Horeca, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland waarbij consumenten nu een dinerbon kopen en deze later verzilveren, tikt dit weekend waarschijnlijk de 1 miljoen euro aan. Vanaf maandag begint de campagne in het STER-blok met deze video en inmiddels zijn er ook billboards langs de snelwegen te zien.

 

Ron de Jong is mede-eigenaar van o.a. Bokaal, Weena en De Gele Kanarie in Rotterdam en meldde zich twee weken meteen aan voor Help de Horeca. "Een mooi initiatief, dat ons tot nu toe 3.500 euro heeft opgeleverd. Hierover hoeven wij geen commissie af te dragen, een groot voordeel." Maar het is niet alleen het geld dat helpt, vervolgt hij. "Het is ook het gevoel dat je wordt gesteund, door vaste gasten, vrienden en mensen die straks gewoon graag langs willen komen. Ik krijg heel veel appjes van mensen die vertellen dat ze een bon hebben gekocht. Dat doet me écht goed. Sommigen zeggen zelfs: ik koop een bon, maar verzilver deze straks niet. Zij zien het letterlijk als een gift. Al vind ik het natuurlijk heel leuk als straks iedereen tóch komt!"

 

6.000 bedrijven

Het gaat inderdaad goed met Help de Horeca. Inmiddels hebben bijna 6.000 bedrijven zich aangemeld en zijn er meer dan 19.000 bonnen verkocht. De waarde van deze bonnen is goed voor 900.000 euro en verwacht wordt dat dit bedrag dit weekend 1 miljoen euro is.

Media-campagne

KHN-directeur Dirk Beljaarts: “Het is de tweede week van dit initiatief en de cijfers zijn hartstikke goed. We zijn met weinig middelen gestart en krijgen steeds meer exposure. Daar zorgen alle partners die zich bij Help de Horeca hebben aangesloten voor, maar ook de media-campagne die nu is losgebarsten.” Beljaarts doelt o.a. op de reclame die vanaf maandag wordt uitgezonden en de grote billboards langs de snelweg.

Sufgebeld

Met Help de Horeca willen KHN en de partners, zoals Sligro, Heineken en InBev, horecaondernemers een steuntje in de rug geven. Beljaarts: “We werden na de horecasluiting helemaal sufgebeld: iedereen had zulke mooie ideeën om de horeca te helpen, dat wij dachten: wij lanceren zelf een centraal initiatief.” Dat werd Help de Horeca.

Geen invloed op NOW-regeling

Het idee: consumenten kopen nu een dinerbon bij hun favoriete horecazaak en kunnen deze later als de horeca weer open is, verzilveren. Op deze manier krijgt een ondernemer nu tóch geld. Beljaarts: “Alle euro gaat 1-op-1 door en het is 100% non-profit. Wij kregen veel vragen of deze inkomsten niet van invloed zijn op de NOW-regeling. Het antwoord: nee, deze inkomsten zijn geen omzet. Het wordt pas  omzet als je het aanslaat op de kassa.”

Gerelateerd nieuws