4 doeltreffende tips om jong personeel aan te trekken in de horeca

Personeel Please

4 doeltreffende tips om jong personeel aan te trekken in de horeca

Jarenlang was de horecabranche een populaire bijbaan voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Helaas is dit veranderd: de groep jongeren die in de horeca werkt, wordt steeds kleiner.  Benieuwd hoe jij deze doelgroep aantrekt om te werken in jouw zaak? Lees dan gauw verder en pas de vier onderstaande tips toe.

Door middel van een doelgroeponderzoek bekeek Please, expert op het gebied van personeel en werkgeven in de horeca, wat ervoor nodig is om een horecazaak tot een aantrekkelijke werkplek te maken voor huidige en nieuwe werknemers. Met name voor jongeren, oftewel Gen Z. Circa een op de vijf medewerkers is een Gen Z’er (geboren tussen 1995 en 2012) en dit aantal groeit. En een nieuwe generatie vraagt om een nieuwe aanpak. Net als alle generaties, heeft ook deze specifieke wensen en eisen voor een ideale (bij)baan.

Wat opvalt is dat…

  • Horecapersoneel aangeeft het vooral fijn te vinden om bij een mkb-bedrijf te werken. Deze voorkeur is sterk afwijkend van de andere branches.
  • Horecapersoneel eerder overweegt om te switchen van baan bij gebrek aan waardering vanuit de werkgever.
  • Horecapersoneel veel waarde hecht aan een goede (werk)sfeer en gezelligheid op de werkvloer.
  • Horecapersoneel het erg belangrijk vindt om een hechte groep met collega’s te vormen. Aandacht voor de werksfeer, kleinschaligheid, collegialiteit en waardering is ontzettend belangrijk in de horeca.

Zacht werkgeverschap

Als ondernemer word je uitgedaagd om te investeren in personeel. En dan bedoelen we niet investeren in het financiële plaatje, maar juist in het binden van je personeel. Dit wordt ook wel de 'zachte' kant van het werkgeverschap genoemd. Door zacht werkgeverschap toe te passen, bouw je aan een hecht team voor de lange(re) termijn en zorg je voor een fijne werksfeer. Dat is precies wat Gen Z belangrijk vindt. Wil je dit werkgeverschap toepassen? Lees dan onderstaande vier tips.

Tip 1: Deel je successen met het team

Wees open en transparant over hoe het gaat in jouw zaak. Na een drukke zaterdag met dubbele shifts is het superleuk om te delen welke omzet jullie met elkaar hebben gedraaid. Zo vier je samen de successen en deelt iedereen mee in de vreugde. Bovendien creëer je betrokkenheid. Als je weet waarvoor je het doet, motiveert dit om hard te blijven werken mét en voor elkaar.

Tip 2: Werk met een buddy-systeem

Koppel nieuwe medewerkers aan een buddy. Zo motiveer je het samenwerken én geef je de huidige medewerker een gevoel van verantwoordelijkheid en vertrouwen. Bovendien creëren je medewerkers direct een band met elkaar en kunnen ze ervaringen uitwisselen uit de praktijk.

'Het taboe "hard werken voor weinig" vervaagt'

Tip 3: Investeer in de ontwikkeling van je team

Een goede horecazaak valt of staat met goed en gastvrij personeel. Zorg dat de service die je aan gasten geeft, van hoge kwaliteit is. Investeer extra tijd in een een goede onboarding, training en scholing. Dit kan op meerdere manieren. De KHN Academy heeft mooie cursussen, (online) trainingen en e-learning op verschillende niveaus. Vooral de basistraining gastvrijheid is erg populair. Investeer ook in persoonlijke ontwikkeling, dit draagt indirect ook bij aan het functioneren van de medewerker op de vloer.

Wist je dat er allerlei handige life hacks zijn om het ook voor jou als werkgever qua kosten aantrekkelijk te houden? Denk aan het STAP-budget en vele andere opties. De experts van Please adviseren jou hier graag in.

Tip 4: Maak van je werknemers ambassadeurs

Jouw medewerkers zijn wandelende reclameborden. Zij zijn jouw ambassadeurs en kunnen als geen ander vertellen hoe zij het werken in jouw horecazaak ervaren. Laat ze flyeren of laat ze een post plaatsen op sociale media en beloon ze voor de eventuele geïnteresseerden die hierop afkomen. Tip: benoem ook zeker het salaris! Sinds de dubbele verhoging van de horecalonen is het taboe “hard werken voor weinig” vervaagd. Hulp nodig bij het bepalen van een passend uurloon, type contract en andere arbeidsvoorwaarden? De HR-experts van Please helpen je graag op weg.

Meer weten?

Kun jij hulp gebruiken met jouw personeelszaken? Kies een werkgeverspartner als Please. Een specialistische partner waar je altijd op kunt terugvallen en die ervoor zorgt dat alles voor jouw personeel goed geregeld is, zodat jij je kunt focussen op je horecazaak en je team. Je doet de boekhouding toch ook niet zelf? Waarom zou je dan bezuinigen op je belangrijkste kapitaal?

Neem contact op

Artikel delen