Elke dag een top-omzet draaien op het terras: experts geven tips

Het terras van The Streetfood Club in Breda
Tags: terras

Elke dag een top-omzet draaien op het terras: experts geven tips

Of we nou wel of geen tropische zomer krijgen, een goed uitgekiend terras is het hele jaar door goud waard. Experts geven tips om iedere dag een top-omzet te draaien.

Tekst: Iris Kranenburg i.s.m. gastvrijheidsdeskundige Maarten Wessels

Foto: The Streetfood Club Breda gemaakt door Alex Pander

1. Zorg voor een goede routing

Bij een terras met honderd plekken zouden vier medewerkers voldoende moeten zijn. Bij een slechte routing kunnen dat er zo maar zes zijn (reken uit je extra kosten…). Denk dus na over de perfecte terrasrouting: maak een schets van de indeling van de tafels, stoelen en servicestations en teken looplijnen uit. Zo zijn looppaden van 1 tot 1,30 meter breed ideaal en heeft een gast gemiddeld 1 tot 1,5 vierkante meter nodig op een terras. Weet je hoeveel ruimte je per persoon hebt? Kies daar je meubilair op uit:

  • 1 m2: kies voor een korte zit zonder arm, compacte setjes, kleine tafels, krukken en statafels.
  • 1,5 m2: kies voor een royale zit met arm, comfortabele setjes, veel plaats op tafel en een loungeset.
'Gasten vinden het heerlijk om op loungebanken en -stoelen te zitten'

2. Plaats meubilair strategisch

Loungebanken en -stoelen nemen veel plaats in, maar gasten vinden het heerlijk om erop te zitten én op banken kun je meer gasten kwijt. Plaats ze sowieso aan het begin van je terras, zodat het al meteen vol en gezellig oogt, gevolgd door tafels en stoelen op ‘normale’ hoogte. Sluit af met bartafels en -krukken voor een uitnodigend effect. Is jouw terras van meerdere kanten toegankelijk? Plaats dan hoge zitjes in het midden. Door deze afwisseling ontstaat een speelse, maar overzichtelijke opbouw

3. Investeer in luxe

Heb je weleens gedacht aan vloerverwarming, luxe verplaatsbare windschermen, heaters met een bewegingssensor en warmtekussens op je terras? Inderdaad niet goedkoop, maar een verlenging van het terrasseizoen levert een enorme omzetboost op

4. Besteed aandacht aan servicestations

Door het ontbreken van servicestations hebben terrasmedewerkers die alleen bestellingen opnemen, en dus continu in hun wijk moeten blijven, geen plek om vuile spullen neer te leggen. Hierdoor moeten ze helemaal naar de keuken lopen: erg tijdrovend. Een goed servicestation heeft veel opslag voor bus trays om te debrasseren. Medewerkers hebben dan meer rust om aan upselling te doen en meer tijd voor gasten

5. Richt de binnenbar goed in

Vaak is er bij de binnenbar geen apart uitgiftepunt voor buiten, staat de bar op een onhandige plek en is de route naar het terras te lang. Tip: plaats in de zomer op de binnenbar extra etagères voor dranken. Efficiënt én het is voor gasten duidelijk dat ze niet aan die kant van de bar kunnen staan

'Houd de ijstheecategorie in de gaten: de drank is enorm in trek'

6. Zet margepakkers op de kaart

Zet een paar goede margepakkers op de kaart, zoals een zelfgemaakte groene jasmijn ijsthee. Inkoop: 0,42 euro. Verkoop: 3,71 euro. 89% marge! Voordelige inkoop, makkelijk te maken, gezond én de presentatiemogelijkheden zijn eindeloos. Houd sowieso de hele ijstheecategorie in de gaten. De drank is enorm in trek en grote bedrijven spelen daar goed op in met innovaties, zoals Fuze Tea.

 

Personeeltips voor het terras

  • Begin op tijd met werven
    Begin op tijd met het werven van terrasmedewerkers! Grote kans dat er door meerdere ondernemers gevist wordt in dezelfde vakantiekrachtenvijver.
  • Bind en boei nieuwe werknemers
    Start bij het selectiegesprek al met het binden en boeien. De belangrijkste vraag bij zo’n gesprek is dan ook: “Wat moeten wij doen om jou deze zomer aan ons te binden?” Beste win-winvraag ooit.
  • Neem meer medewerkers aan
    Lang niet bij alle jonge medewerkers is salaris leading. En ook lang niet iedereen wil fulltime werken in de vakantie. ‘Drie dagen werken, drie dagen leuke dingen doen en één dag chillen’, wordt er vaak gezegd. Neem daarom meer medewerkers aan om het rooster rond te krijgen.
  • Geef het personeel aandacht
    Hoe train jij nieuwe medewerkers? Online? ‘High tech’ kent veel voordelen, maar vergeet niet dat de horeca een ‘high touch’-branche is. Medewerkers verdienen échte aandacht.
  • Vraag werknemers om hun mening
    Stel uit de totale ploeg medewerkers een panel samen. Van jong tot oud, van lang in dienst tot net begonnen. Leg ze drie keer per jaar jouw plannen voor en vraag om hun inbreng.
  • Beloon het personeel met activiteiten
    Beloon personeel niet alleen met salaris maar ook door ze bijvoorbeeld mee te nemen naar een (theater)show. Doet financieel even pijn, maar belangrijker: het staat in de agenda. Wat het oplevert? Plezier en ontspanning!
Artikel delen