Conflicten op de werkvloer: je wilt het niet, maar soms ontkom je er niet aan. Ze zijn niet alleen onprettig, maar kunnen ook voor ziekteverzuim zorgen. Niet handig wanneer je met personeelstekort kampt en je zaak moet blijven draaien. Daarom delen we hieronder tips voor het voorkomen en oplossen van een arbeidsconflict in de horeca.
Bij het uitpraten van ergernissen en conflicten op de werkvloer wijzen veel mensen met een beschuldigende vinger naar de ander. Oftewel: jij-boodschappen. ‘Jij hebt dit verkeerd gedaan’ en ‘Door jou is het fout gegaan’. Hierdoor voelt de ander zich sneller aangevallen, waardoor het gesprek vaak een omgekeerd effect heeft. In plaats van iets uit te praten en goed te maken, wordt het conflict groter.
Gebruik daarom de ik-boodschap. Jij zit ergens mee en wilt dit samen met je werknemer oplossen. Ga vooraf na waar jouw werknemer gevoelig voor is en op welke manier je het gesprek ingaat om je irritatie te uiten. Beschrijf rustig en kalm de ergernis of het onacceptabele gedrag, uit je gevoelens hierover en vertel welke effecten dit gedrag teweegbrengt. Maak er geen machtsstrijd van: hierdoor kan het gesprek escaleren en dat is het laatste wat je wilt.
Is het toch tot een conflict gekomen, dan kun je een afkoelingsperiode inlassen. In deze korte tijd kunnen de drie partijen (werkgever, werknemer en eventueel een collega) nadenken over hoe zij het conflict kunnen beperken. Hierna kun je als werkgever het gesprek aangaan om te kijken naar mogelijke oplossingen. Leidt dit niet tot verbetering? Schakel dan een bedrijfsarts in. Deze kan je adviseren en helpen om tot een oplossing te komen.
Meldt jouw werknemer zich ziek na een arbeidsconflict? Schakel dan een bedrijfsarts in. Deze beoordeelt wat de medische beperkingen zijn. Een arbeidsconflict is namelijk geen legitieme reden voor een ziekmelding. Wel kan het een oorzaak zijn van ziekte; in dat geval is het wél een gegronde ziekmelding. De arboarts beslist of er een afkoelingsperiode moet plaatsvinden en adviseert jou om werknemers hersteld te melden of bijzonder verlof te geven van maximaal twee weken.
Arbeidsconflicten zijn soms onvermijdelijk, maar hoeven niet direct tot uitval te leiden. Door vroeg in gesprek te gaan, zorgvuldig te communiceren en de juiste deskundigen te betrekken, kun je escalatie beperken. Dat helpt niet alleen je medewerkers, maar ook de continuïteit van je horecazaak.
Dit artikel is gebaseerd op gangbare praktijkervaringen en procedures rond arbeidsconflicten en verzuim in de horeca.