Het Noorden van Aalten over terugkerende gasten op het terras + 4 tips

Nita en Wesley Hüning op het terras
Tags: terras

Het Noorden van Aalten over terugkerende gasten op het terras + 4 tips

Het Noorden van Aalten van ondernemers Nita en Wesley Hüning is klaar voor het terrasseizoen. Ze delen handige tips én vertellen hoe zij gasten laten terugkeren bij het familierestaurant in Aalten, dat onlangs werd uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Horeca. “We starten elke dag met een briefing en aan het eind van de dag evalueren we alles. Zo worden we elke dag 1% beter."

Tekst: Madelief de Weerd

Terrasinvestering

Vorig jaar investeerden ze 75.000 euro in het terras met 150 zitplaatsen en momenteel verbouwen ze het restaurant. Ondernemers Nita en Wesley Hüning van Het Noorden van Aalten kijken uit naar het terrasseizoen. Dan gaan de investeringen zich uitbetalen. “De routing op het terras is nu stukken beter en als de verbouwing straks klaar is, staat de binnenbar dichterbij. Hierdoor kunnen we buiten een nóg snellere en betere service verlenen”, vertelt Nita.

'De routing op het terras is nu stukken beter'

Naast de verbeterde routing investeerden ze ook in barschermen, handhelds en een nieuwe groenvoorziening. De tafelindeling veranderde en de kleine tafels maakten plaats voor grote, lange exemplaren. De speeltuin naast het terras trekt namelijk veel gezinnen aan die in groten getale op het terras komen zitten. “Vroeger moesten we voor hen tafels aan elkaar schuiven, maar door de grotere modellen kunnen ze nu direct plaatsnemen. Dit scheelt veel tijd.”

Methodiek

De extra tijd die hierdoor onder andere overblijft, wijden ze volledig aan de service. Die is superbelangrijk en sinds kort werkt het team volgens de methodiek van Wouter Verkerk. Het ondernemersduo vertelt dat die voor veel goede recensies zorgt. “We hebben met Wouter een 9-stappenplan ontwikkeld, met een belangrijk onderdeel: suggesties en de 'Ja, graag-vraag'. Aan de hand van een briefing en een evaluatie per shift focussen we ons op twee punten: Wat ging goed vandaag? Wat kan morgen beter? Dit nemen we met iedereen door: zo worden we elke dag 1 procent beter”, vertelt Nita.

*Tekst gaat verder onder de foto en het kader.

Het-Noorden-van-Aalten-Terras
Terras van Het Noorden van Aalten

4 tips voor een goed terras

Tip 1: Zorg voor een aantrekkelijke entree

“Gasten die net aankomen, zien als eerst het terras. Superbelangrijk dus om te zorgen voor een nette en mooie entree. De uitstraling van het terras moet de gast uitnodigen om hier te komen zitten. Daarbij is het belangrijk dat je de gasten direct gastvrij ontvangt.”

Tip 2: Zet een host(ess) neer op drukke dagen

“Dan komen we direct bij tip twee: je ontvangt gasten snel en goed met behulp van een host(ess) op drukke dagen. Hij of zij brengt gasten naar de tafel en biedt alvast een eerste drankje en/of hapje aan. Hiermee verhoog je ook de gemiddelde besteding per gast.”

Tip 3: Creëer voldoende ruimte tussen tafels

“Denk goed na over de terrasindeling en zet tafels niet te dicht op elkaar. Gasten houden van privacy, dus zorg voor voldoende ruimte om hen heen.”

Tip 4: Zorg voor debrasseerplekken

“Onmisbaar op het terras zijn debrasseerplekken. Hier kan de bediening bestek, menukaarten en glazen pakken. Zorg wel dat je deze plekken goed verstopt, want ze kunnen anders rommelig ogen. Wij hebben een ombouw gemaakt met hout en veel groen.”

Trainingen en recensies

Niet alleen de methodiek draagt bij aan het motto ‘Elke dag 1% beter’, want de ondernemers investeren ook in trainingen. Zo is er elke zondag een tien minuten training, waarin ze bespreken hoe de week ging. In het voorseizoen komen horecaprofessionals langs die alle ins & outs delen op het gebied van terras en gastvrijheid. En dan is er ook nog elke zomer een algemene terrastraining. “Eigenlijk zijn er dus altijd wel trainingen”, vertelt Nita glimlachend.

Deze investeringen werpen hun vruchten af, want het team heeft zich volgens Nita en Wesley ontwikkeld tot topverkopers die een service verlenen waar je u tegen zegt. Wesley: “Onze visie hierover is: de gast vertrekt met een glimlach, vertelt het aan anderen en komt terug. Zo zorg je voor een organische groei.”

Beste Leerbedrijf 2023/2024

SVH riep dit jaar Het Noorden van Aalten uit tot Beste Leerbedrijf Horeca. “Leren en werken is hier een feestje”, vertelt voorzitter Ricardo Eshuis. “De samenwerking met scholen, de vele initiatieven, maar vooral de structureel geweldige begeleiding van allerlei leerlingen en studenten maakte grote indruk. Bij Het Noorden worden leerlingen en medewerkers echte ambassadeurs van het vak.”

Beste-Leerbedrijf-SVH-2024

Artikel delen