Bierkennis(tekort)

Tags: bier

Bierkennis(tekort)

Het is 1989. Samen met mijn maten loop ik van kroeg naar kroeg, op zoek naar bier. De tapkranen laten we links liggen. Dat flauwe pils kennen we nu wel. Nee, we zijn op jacht naar trofeeën. Een Hoegaarden Grand Cru, bijvoorbeeld. Of een Westmalle Dubbel. Alles van ’t IJ. De hoofdprijs: Poperings Hommel. Veel gekker wordt het in deze jaren niet. We zijn zodoende enorm blij met elke fles die we vinden en leren hoe bier ook kan smaken.

Door: Raymond van der Laan

Fast forward naar 2018. Mijn kinderen, rond de 20, lopen met hun maten een willekeurig café binnen en maken zonder met hun ogen te knipperen een keuze uit het aanbod. Een IPA, weizen, saison of lekker pils. Ze weten wat ze kiezen en wat ze kunnen verwachten. Het aanbod is voor hen de normaalste zaak van de wereld.
Biervariatie wordt dus steeds meer een gegeven. Dat is mooi, want bier kan zo nog meer betekenen voor mensen. Dat werd me laatst ook weer eens duidelijk in een eerbiedwaardige, op-en-top Amsterdamse kroeg met een niet zo heel grote, maar mooie en gebalanceerde bierkaart. De ober maakte een praatje en zei: “Ik kijk de mensen altijd aan. Schat in wie ze zijn, waar ze vandaan komen, hoe de pet staat en bedenk dán wat ik zal aanraden, welk bier hen op dat moment blij kan maken.” En verhip, om me heen zag ik louter tevreden gasten.

Het is makkelijk om te somberen over de staat van bier in de Nederlandse horeca. Ervaringen zoals hierboven geschetst zijn zeldzaam, maar voorbeelden van bediening die niet weet wat er geschonken wordt zijn dat niet. Zo heb ik weleens iemand achter de bar van een brewpub de eigen saison horen aanprijzen als een witbier. Velen kunnen nog geen porter van een tripel onderscheiden.
Mijn advies: investeer in de mensen, zorg ervoor dat ze basiskennis van bier hebben. Deze oproep is ook gericht aan meelezende docenten en directies van horeca-opleidingen. Doe het niet voor mij of voor mijn kinderen en hun vrienden - die weten de weg wel te vinden - maar voor die groep bierdrinkers die nog een wereld te ontdekken heeft. Laat die gasten kennismaken met de ongekende mogelijkheden die bier in zich heeft. Mogelijkheden waar je telkens meer van wilt proeven.

De ober uit deze column sombert niet. Hij is iemand die de haast ouderwetse aandacht voor de gast ook naar het hier en nu weet te vertalen, en daarbij gebruikmaakt van de hedendaagse biervariatie. In dat optimisme en vertrouwen wil ik graag meegaan. Daarom: op naar een mooie biertoekomst in de Nederlandse horeca. Wie gaat er mee?

Bierschrijver en -genieter Raymond van der Laan heeft een vaste rubriek in Volkskrant Magazine, is auteur van Dit is een boek over bier en schrijft onder andere voor Albert Heijns magazine Hop!.
Bieraficionado.com, Raymond@RBvanderLaan.nl

Artikel delen