COLUMN Maarten Wessels: staycation

COLUMN Maarten Wessels: staycation

Aan alle kanten wordt ons geadviseerd vooral in ons eigen kikkerlandje op vakantie te gaan. Hulde. En dat kan voor u goed nieuws zijn. Reden? De vakantiegangers die bij u in de zaak komen, hebben een staycation portemonnee bij zich! Een portemonnee gevuld met geld, bestemd om uit te geven aan shoppen, attractieparken, terrasbezoeken, borreltjes & bites bij u in de zaak. Of beter nog: een compleet diner.

Geen flauw idee hoe dat bij u werkt, doe niet graag aannames, maar als ik met mijn gezin op vakantie ben wordt de beurs regelmatig getrokken. Vragen (of moet ik zeggen dringende verzoeken) als: “We kunnen daar even een terrasje pakken”, “Ah papa, zullen we hier gaan lunchen?”; “We hebben nog maar 1 ijsje gehad vandaag!” of “Jaaaa, hier gaan we vanavond eten” zijn niet van de lucht. Laat ik het anders zeggen: het aantal terras- en restaurantbezoeken ligt vele malen hoger.

Natuurlijk snap ik dat niet iedereen een goed gevulde vakantieportemonnee heeft en uiteraard realiseer ik mij dat we in een ongelooflijk ingewikkelde periode leven. En ja, ik realiseer mij verdraaid goed dat er vele Nederlanders zijn die de afgelopen periode flink hebben moeten inleveren.

Verwennen als verkoopkans

Maar toch, toch zou ik nu wel mijn medewerkers inlichten over de vele verkoopkansen die er nu liggen. Gasten willen verwend en ontzorgd worden. De coronarigheid even vergeten. Even weg van de dagelijkse beslommeringen en genieten van een andere plek dan het huis waar de afgelopen maanden plotsklaps meerdere werkplekken ingericht moesten worden. Waar intensief bijles gegeven moest worden (pfff dat wiskunde B), omdat alle lessen online waren. Bij ons ontplofte met enige regelmaat de ‘Burenapp’ als er weer toiletrollen, eierdozen, oude kranten, crêpepapier, lijm of schoenendozen nodig waren voor allerlei knutselactiviteiten.

Herkenbaar? Voilà: uw gast voor deze komende staycation!

Wat te doen? Vooral uw team vertellen dat de ‘verkoopvraag’ juist een hele goede vraag is. Eigenlijk is het geen ‘verkoopvraag’ het is een ‘staycationverwenvraag’. De ‘nu u hier toch bent en verwend wilt worden vraag’ De ultieme ‘ontzorg ik denk wel met u mee vraag’. Topvragen! Doel? Inderdaad: uw gasten een onvergetelijke ervaring bieden. Hen laten proeven en merken dat we hier in Nederland zoveel moois te bieden hebben. Dat ze best nog wel eens terug kunnen komen in uw zaak. En dat ze dan weer een topbeleving hebben.

Detail: het is ook goed voor de omzet en dat zorgt dan voor jou weer voor een gevulde…

staycationportemonnee!

Maarten Wessels kent de horecawereld goed. Al twaalf jaar heeft hij zijn eigen trainingsbureau, Wessels Trainingen, en treedt hij regelmatig op als dagvoorzitter en gastspreker. Daarnaast is hij columnist en voormalig hoofdredacteur bij Entree Magazine.

 

Artikel delen